درمان و رفع گودی و قوس کمر با روش‌های بدون جراحی

1

به قوس یا انحنا طبیعی و رو به داخل کمر و گردن در اصطلاح پزشکی لوردوز گویند. از سوی دیگر عارضه‌ زیاد شدن انحنا یا گودی طبیعی ستون فقرات نیز لوردوز نام دارد. باسن در اثر ابتلا به این بدشکلی عقب می‌رود و شانه‌ها انحنایی رو به جلو پیدا می‌کند. این عارضه با کمر درد و ضعیف شدن عضلات همراه است.

اگر شما یا یک از نزدیکان‌تان به عارضه گودی کمر مبتلا هستید یا از دردهای توان‌فرسای مهره‌های گردنی در اثر ازدیاد قوس مهره‌ها رنج می‌برید، باید در اولین فرصت به متخصص فیزیوتراپی مراجعه کنید. متخصصان مرکز جامع توانبخشی امید بر این باوراند که فیزیوتراپی علاوه بر درمان لوردوز برای یافتن دلایل اصلی زیاد شدن قوس کمر نیز مفید است. متخصصان فیزیوتراپی ما با آموزش حرکات اصلاحی و توصیه به انجام تغییر در سبک و شیوه زندگی به شما کمک می‌کنند تا مشکل گودی کمر را پیش از آن که به جراحی یا دیگر درمان‌های پرهزینه نیاز داشته باشد، حل کنید.

متخصصان مرکز جامع توانبخشی امید روش‌های غیرجراحی گوناگونی را به کار می‌گیرند که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بریس
  • ورزش و تمرین‌های اصلاحی
  • تزریق
  • درمان با دست یا کایروپراکتیک

برای دریافت اطلاعات بیشتر یا تعیین وقت مشاوره با شماره‌ 02188900434 تماس حاصل فرمایید.

علائم گودی و قوس کمر


علائم گودی کمر به شدت عارضه و نوع اختلال بستگی دارد.

از علائم لوردوز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش قوس کمر و عقب رفتن باسن
  • وجود فاصله زیاد بین کمر و کف زمین هنگام به پشت دراز کشیدن روی سطح سفتی که شکل بدن را به خود نمی‌گیرد.
  • کمر درد و احساس ناراحتی در پشت بدن
  • دشوار بودن انجام بعضی حرکت‌ها

Screen-Shot-2016-02-08-at-12.01

دلایل و عامل‌های خطر


عامل‌های خطری که احتمال افزایش گودی کمر را بالا می‌برد عبارت است از:

  • آکندروپلازی: اختلالی ارثی که به رشد غیرطبیعی غضروف‌ها و کوتاه قدی مادرزادی منجر می‌شود.
  • اسپوندیلولیستزی (سر خوردن مهره): جابجا شدن مهره‌های ستون فقرات
  • اختلال‌های عضبی ـ عضلانی مانند دیستروفی عضلانی یا فلج مغزی
  • ناهنجاری‌های مادرزادی ستون فقرات
  • جراحی کمر و پشت بدن
  • اختلال‌های مفصل ران و لگن
  • وضعیت اندامی نامناسب
  • غیرطبیعی بودن جسم مهره‌ها: این مشکل بیشتر در میان کودکان با قوس کمر زیاد وجود دارد.
  • گوژپشتی یا کیفوز: افزایش تحدب (انحنا رو به بیرون) مهره‌های صدری
  • پوکی استخوان
  • عارضه‌های مربوط به دیسک
  • چاقی

تشخیص


پزشک در ابتدا سابقه پزشکی و علائم بیمار را بررسی می‌کند؛ سپس معاینه کاملی را انجام می‌دهد و در طول معاینه از بیمار می‌خواهد تا خم شود و حرکت‌های مختلفی را انجام دهد تا گودی کمر مشخص شود. بعضی آزمایش‌ها جهت تشخیص افتراقی و رد یا تایید احتمال ابتلا به بیماری‌های به وجود آورنده این بدشکلی انجام می‌شود.

پزشک دستور آزمایش‌های تصویربرداری می‌دهد تا بتواند انحنا ستون فقرات و ساختارهای پیرامون آن را ببیند. روش‌های مورد استفاده عبارت‌اند از:

  • رادیوگرافی
  • ام آر آی
  • سی تی اسکن
  • اسکن سه بعدی: روش اسکن جدیدی که در آن از تصویرهای گرفته شده از قسمت‌های گوناگون بدن از زوایای مختلف برای ارزیابی وضعیت ستون فقرات استفاده می‌شود.

درمان گودی و قوس کمر


موارد ملایم افزایش قوس کمر را می‌توان با عمل‌های غیرجراحی درمان نمود. بهترین روش درمان گودی کمر با توجه به شدت عارضه انتخاب می‌شود و از انجام تمرین‌های اصلاحی برای بهبود وضعیت اندامی در موارد خفیف تا استفاده از بریس در موارد شدید را شامل می‌شود. متخصصان مرکز جامع توانبخشی امید با استفاده از اسکن سه بعدی بر روند درمان نظارت دارند تا واکنش بیمار به درمان و موفقیت‌امیز بودن روش‌های انتخابی را بررسی کنند. همچنین بیماری دامن‌زننده به بدشکلی گودی کمر یا گوژپشتی نیز باید درمان شود و اقدامات لازم برای تسکین درد انجام شود.

در ادامه روش‌های درمان گودی کمر در مرکز جامع توانبخشی امید را معرفی می‌کنیم.

بریس

بریس (کمربند طبی) یکی از موثرترین درمان‌های گودی کمر کودکان است. بریس از زیاد شدن قوس کمر در دوران رشد جلوگیری می‌کند. بریس‌های مختلفی وجود دارد که متخصص بهترین نوع را پس از ارزیابی دقیق وضعیت بدن تعیین می‌کند و پس از آن به دقت بر روند ساخت بریس نظارت می‌کند تا بریس دقیقاً متناسب با مشکل موجود تهیه شود.

فیزیوتراپی و ورزش

متخصص فیزیوتراپی تمرین‌های اصلاحی خاصی را برای درمان گودی کمر آموزش می‌دهد. ورزش درمانی به تقویت عضلات و افزایش دامنه حرکتی کمک می‌کند. به علاوه متخصص روش حفظ حالت اندامی صحیح را نیز آموزش می‌دهد. در ادامه چند نمونه از تمرین‌های مفید برای از بین بردن گودی کمر را توضیح می‌دهیم.

3

تمرین‌های اصلاحی

کرانچ شکم، پشت پا و پرس نشسته پا از تمرین‌هایی به شمار می‌آید که با تقویت عضلات به درمان قوس بیش از حد کمر و تسکین کمر درد کمک می‌کند. هر یک از این تمرین‌ها کمر را در موقعیت صحیح قرار می‌دهد؛ برای مثال برای انجام حرکت پشت پا با دستگاه باید روی شکم دراز بکشید و پاها را دور دستگاه قلاب کنید تا مقاومت کافی در برابر نزدیک کردن پاشنه به باسن ایجاد شود. دراز کشیدن روی شکم در هم‌محوری عضلات پشت بدن و کاهش فشار موثر است.

حرکت‌های کششی

تمرین‌های کششی در کنار تمرین‌های تقویتی کمر درد و علائم گودی کمر را کاهش می‌دهد. کشش کمر و کشش عضله خم کننده (فلکسور) مفصل ران در حالت زانو زدن دو تمرینی هستند که معمولاً برای تسکین درد گودی کمر تجویز می‌شود.

برای انجام حرکت کششی کمر روی صندلی بنشینید، بدن را به یک سمت خم کنید و سر و بازوها را بین پاها قرار دهید. بازوها را از بین پاها جایی که می‌توانید دراز کنید. سپس استراحت کنید و به حالت اول برگردید.

برای انجام حرکت کششی عضله خم کننده مفصل ران باید روی زانو قرار یگیرید. پای راست را مشابه حرکت لانژ روی زمین در مقابل بدن بگذارید. اندکی رو به جلو خم شوید تا کشش را در مفصل‌های ران حس کنید. برای این که پا تحت کشش قرار نگیرد و فشاری به آن وار نشود، نگذارید زانو جلوتر از مچ پا قرار بگیرد.

Losrdosis

تمرین‌های ممنوع

وضعیت صحیح بدن حین انجام حرکت‌های اصلاحی بسیار مهم است، چون در غیر این صورت احتمال آسیب دیدگی بالا خواهد بود. بیماران مبتلا به کمر درد و گودی کمر ممکن است نتوانند بعضی تمرین‌ها را به شیوه صحیح انجام دهند. بنابراین تا زمان اصلاح یا بهتر شدن وضعیت باید از انجام حرکت‌های اسکات، هک اسکات، پرس ارتشی یا دراز نشست با صندلی خودداری کرد. حرکت‌های اشاره شده کمر را در حالتی قرار می‌دهد که قوس آن بیشتر می‌شود و به آسیب‌دیدگی بیشتر می‌انجامد.