صافی کف پا: علت، درمان و پیشگیری از عوارض نداشتن قوس پا

صافی  کف پا یا قوس کم کف پا هنگامی رخ می‌دهد که هیچ فاصله‌ای بین کف پای شما و زمین باقی نباشد، یا فاصله خیلی کمی وجود داشته باشد. این بدان معناست که پای شما به صورت کاملا صاف یا تقریباً صاف بر روی زمین قرار می‌گیرد. قوس یا فرورفتگی پا از کودکی ایجاد می‌شود و ممکن است کف پای کودکان در هنگام ایستادن، به دلیل وجود بافت‌های نرم قوس نداشته باشند و فقط در صورت ایستادن کودک روی انگشتان پا این قوس قابل مشاهده باشد. صافی کف پا به دلایل مختلفی مانند صدمات، عوامل ژنتیکی، آرتروز یا بیماری دیگر رخ می‌دهد. گاهی اوقات فشار زیاد بر روی پا، عدم تعادل عضلات، و فشار ناشی از وزن بدن می‌تواند باعث ایجاد ناهنجاری در قوس طبیعی پا شود.

درمان صافی کف پا به علائم و علت اصلی این بیماری بستگی دارد. در برخی موارد اگر صافی کف پا درد یا هر مشکل دیگری ایجاد نکند، درمان ضروری نخواهد بود. پزشک گزینه‌های درمانی خاصی را به بیماران پیشنهاد می‌کند که شامل دارو، دستگاه های حمایتی قوس کف پا و ورزش‌های فیزیوتراپی و کششی است.

چه عوامل دیگری باعث صافی کف پا می‌شود؟ 


صافی کف پا دلایل زیادی دارد. یکی از رایج‌ترین این دلایل، ژنتیک است. صافی کف پا در خانواده‌هایی دیده می‌شود که از والدین به فرزندان منتقل شده است. صافی کف پا همچنین می‌تواند در اثر قوس ضعیف کف پا ایجاد شود. در چنین مواردی، قوس وجود دارد اما هنگام ایستادن صاف می‌شود.

آسیب‌هایی مانند شکستگی یا دررفتگی استخوان‌ها و بیماری‌هایی مانند آرتریت روماتوئید می‌توانند باعث صافی کف پا شوند. ثابت شده است که بیماری‌های عصبی و بیماری‌های عضلانی مانند فلج مغزی نیز باعث صافی کف پا می‌شود. آسیب به تاندون پشتی تیبیا نیز یکی دیگر از دلایل صافی کف پا به شمار می‌رود. این تاندون پایین پای شما را به مرکز وسط قوس کف پا متصل می‌کند.

عوارض کف پای صاف 


برخی از افراد مبتلا به صافی کف پا در صورت تاخیر در درمان دچار عوارضی می‌شوند. افراد مبتلا به مشکلات پا و مچ پا ممکن است متوجه شوند که صافی کف پا می‌تواند علائم را بدتر کند. صافی کف پا می‌تواند منجر به عوارضی مانند موارد زیر شود:

  • صافی کف پا می‌تواند فشار بیشتری به عضلات و مفاصل پا وارد کند.
  • صافی کف پا می‌تواند باعث درد و ورم ساق پا شود، وضعیتی که باعث درد در لبه داخلی استخوان درشت نی می‌شود. صافی کف پا در ورزشکاران بیشتر شبیه شکستگی استرسی در استخوان درشت نی است.
  • افرادی که کف پای صاف دارند و کفش‌های نامناسب می‌پوشند دچار بیماری شناخته شده‌ای به نام بونیونت پا می‌شوند. بونیونت نوعی بیماری است که مفصل پایه انگشت شست پا را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
  • صافی کف پا می‌تواند خطر التهاب مفصل را افزایش دهد که به دلیل افزایش استرس در پاشنه و مچ پا، تاندون آشیل را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
  • صافی کف پا ممکن است باعث ایجاد انگشت چکشی شود. وضعیتی که به دلیل پیچ خوردگی یا خمیدگی انگشت باعث تغییر شکل انگشتان پا می‌شود. انگشت چکشی به دلیل عدم تعادل در عضلات یا رباط‌هایی که انگشت شست را صاف نگه می‌دارد، رخ می‌دهد.

چگونه می‌توانم کف پای صاف را اصلاح کنم؟


روش‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید کف پای صاف خود را درمان کنید. در اینجا چند روش ذکر شده است که می‌توانید برای مراقبت از صافی کف پا و تسکین درد خود استفاده کنید:

پوشیدن کفش‌های حمایتی و متناسب

پوشیدن کفش‌های حمایتی و متناسب برای اصلاح کف پای صاف

اگر دچار صافی کف پا هستید، کفشی را انتخاب کنید که از قوس کف پای شما پشتیبانی کند. خوشبختانه تولیدکنندگان کفش بسیاری وجود دارند که کفش‌هایی را برای افراد مبتلا به کف پای صاف تولید می‌کنند. بهترین کفش‌ها برای کف پای کفش‌هایی هستند که پشتیبانی قوس خوبی دارند.

پشتیبانی از قوس کف پا از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا باعث جذب شوک می‌شود. بنابراین کسانی که از صافی کف پا رنج می‌برند و به طور طبیعی توانایی جذب شوک‌های وارد شده به کف پا را ندارند، ضروری است که از این کفش‌ها استفاده کنند. قسمت داخلی کفش باید بتواند پای شما را در وضعیت خنثی نگه دارد. این به معنای بالا بردن قوس و پشتیبانی از پاشنه‌ها است. کفش‌ها نیز باید کاملاً اندازه باشند تا هنگام حرکت اصطکاک زیادی ایجاد نشود.

کفی کفش یا دستگاه ارتوتیک

کفی کفش یا دستگاه ارتوتیک برای اصلاح کف پای صاف

خرید یک جفت کفش مناسب ممکن است کافی نباشد. به همین دلیل، استفاده از کفی‌های طبی یا ارتزهای سفارشی ضروری خواهد بود. بهترین کفی‌ها دقیقاً مانند کفش‌ها باید قوس‌های بلندی داشته باشند تا پشتیبانی کافی از کف پای شما را ایجاد کنند. به هر حال اطمینان حاصل کنید که کفی کاملا اندازه پای است و همچنین کاملاً در کفش شما قرار می‌گیرد.

علاوه بر کفی‌ها، ارتوتیک‌ها از قوس‌های کف پا پشتیبانی بهتری ارائه می‌دهند. آن‌ها همچنین به کنترل حرکت کمک می‌کنند، یک عنصر اساسی برای اطمینان از اینکه شما درد نمی‌کشید. همچنین می‌توانید ارتزهای سفارشی تهیه کنید تا کاملاً متناسب با پای شما باشد.

عدم تحرک 

گاهی اوقات، عدم تحرک برای رفع صافی کف پا صاف ضروری است. عدم تحرک را می‌توان با یک مچ بند انجام داد که به آن ارتزهای مچ پا یا بوت گفته می‌شود. ثابت ماندن و عدم تحرک پا به ترمیم تاندون‌های پاره شده کمک می‌کند و همچنین پای شما را در موقعیت مناسب مفاصل قرار می‌دهد.

عدم تحرک به شما کمک می‌کند تا از پیشرفت کف پای صاف و هرگونه تغییر شکل دیگری که صافی کف پا می‌تواند در مچ پای شما ایجاد کند، جلوگیری کنید. پس از مدتی ثابت ماندن پا، درمان باید با ارتزهای سفارشی ادامه یابد تا بهترین نتیجه حاصل شود.

تحقیقات نشان داده است بسیاری از افرادی که یک دوره عدم تحرک را پشت سر گذاشته‌اند بسیار بهتر می‌شوند تا حدی که فقط ممکن است برای زندگی طبیعی به تزریق یا ارتز نیاز داشته باشند.

دستگاه‌های ارتز مچ پا 

دستگاه‌های ارتز مچ پا برای اصلاح کف پای صاف

دستگاه‌های ارتز مچ پا (AFO) برای حفظ تراز مناسب مچ پا و کنترل حرکت شما استفاده می‌شوند. این دستگاه‌ها پشت ساق پا و پایین پای شما را محکم می‌کنند و باعث حرکت مچ پا می‌شوند. این AFO دارای قوس‌های برجسته هستند تا از کف پای صاف شما پشتیبانی کنند.

استراحت و یخ

صافی کف پا می‌تواند استرس زیادی را به اندام تحتانی بدن وارد کند زیرا شما کمک فنر ندارید. علاوه بر این، می‌تواند کمی مانع حرکت شما شود و در پایان روز شما را بسیار خسته کند.

استراحت مناسب از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا به ماهیچه‌های شما اجازه می‌دهد تا شل شده و دوباره پر شوند. یخ برای مواقعی که در پای خود احساس درد می‌کنید، خوب است و به تسکین درد و کاهش التهاب عضلات کمک می‌کند.

تغییرات فعالیت

تغییرات فعالیت برای اصلاح کف پای صاف

از فعالیت‌هایی که باعث درد شما می‌شوند خودداری کنید. چنین فعالیت‌هایی می‌تواند شامل رانندگی در مسافت‌های طولانی، ایستادن به مدت طولانی، دویدن یا آهسته دویدن، بلند کردن یا حمل وزنه‌های سنگین و لگد زدن با پاها باشد.

پرهیز از چنین فعالیت‌هایی پای شما را از آسیب بیشتر محافظت می‌کند. همچنین التهاب را کاهش می‌دهد و به عضلات یا تاندون‌های پاره شده زمان می‌دهد تا بهبود یابند.

حفظ وزن طبیعی 

داشتن کف پای صاف به اندازه کافی بد است اما اضافه وزن باعث بدتر شدن آن می‌شود. بعضی از افراد با وارد آوردن فشار زیاد به قوس کف پای خود باعث پاره شدن تاندون‌ها می‌شوند. هنگام کاهش وزن، تسکین مورد نیاز پاهای خود را فراهم کنید تا احساس بهتری داشته باشید و متوجه کاهش درد خود شوید.

داروهای تسکین دهنده درد

اگر در پاهای خود درد دارید، می‌توانید از داروهای تسکین دهنده درد مانند NSAID ها، به عنوان مثال ایبوپروفن استفاده کنید. این دارو فقط در مواردی نیاز است که درد غیر قابل تحمل باشد، زیرا استفاده از دارو مشکلی را از بین نمی‌برد.

داروهای تزریقی 

کورتیکواستروئیدها منبع رایج تسکین درد ناشی از صافی کف پا هستند. اما فقط باید افرادی از آن‌ها استفاده کنند که درد زیادی را تجربه می‌کنند و حتی داروهای خوراکی تسکین درد نیز قادر به تسکین آن نیستند.

کورتیکواستروئیدها تسکین خوبی از درد دارند و همچنین می‌توانند التهاب پا را کاهش دهند. آنها راه حل دائمی ندارند و می‌توانند بسیار اعتیاد آور باشند. بنابراین مهم است که از آن‌ها کم استفاده شود.

فیزیوتراپی 

فیزیوتراپی برای اصلاح کف پای صاف

فیزیوتراپی یک روش ایده‌آل برای مراقبت از کف پای صاف به طور طبیعی و غیرتهاجمی است. فیزیوتراپیست‌ها از ترکیبی از تکنیک‌های مختلف برای تسکین مشکلات ناشی از صافی کف پا استفاده می‌کنند. در ابتدا، آن‌ها برخی تمرینات را به شما می‌آموزند که می‌توانید حتی در خانه برای تسکین درد پاهای خود انجام دهید.

یک فیزیوتراپیست همچنین از ماساژ، سونوگرافی و نوارهای مخصوص برای ایجاد قوس موقت استفاده می‌کند. اگرچه برخی از روش‌های فیزیوتراپی راه حل‌های دائمی ارائه نمی‌دهند اما در تسکین درد بسیار موثر هستند.

تمرینات کششی 

تمرینات کششی برای اصلاح کف پای صاف

ورزش برای صافی کف پا از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا به عضلات پاهای شما کمک می‌کند تا شل شوند، پاها را قوی می‌کنند، گردش خون را در ماهیچه‌ها افزایش می‌دهند، انعطاف‌پذیری و تحرک را بهبود می‌بخشند و تاندون‌ها و رباط‌ها را کشیده و باعث تسکین درد می‌شوند.

این تمرینات باید با هدف افزایش قدرت قوس، کشش عضلات و تاندون‌های مهم و بهبود انعطاف پذیری شما انجام شود. به عنوان مثال، برای استحکام قوس می‌توانید پاشنه پا را بالا ببرید. پاها را روی سکوی پایدار مرتفع مانند پله راه پله قرار دهید.

قسمت جلوی پای خود را روی پله قرار دهید. پاشنه‌های خود را بلند کنید تا فقط نوک پاهايتان پله را لمس کنند. خود در بالاترین وضعیت نگه دارید و سپس به آرامی پایین بیایید و در مقابل نیروی جاذبه برای پایین آمدن پاها در پایین پله مقاومت کنید.

از ورزش‌های پربرخورد اجتناب کنید

ورزش‌های پربرخورد بالا مانند راگبی و فوتبال می‌توانند آسیب‌های بسیاری ایجاد کنند. این ورزش‌ها همچنین فشار زیادی به پاهای شما وارد می‌کنند و بهبود آن را سخت می‌کنند و در نتیجه درد شما را افزایش می‌دهند. اگر به فعالیت‌های ورزشی سبک مانند پیاده‌روی یا آهسته دویدن مشغول هستید، اطمینان حاصل کنید که کفش‌های مناسبی برای حرکت کنترل شده و پشتیبانی عالی دارید.

آیا من به جراحی كف پای صاف نیاز دارم؟


معمولاً بیشتر افراد بدون نیاز به جراحی قادر به ادامه زندگی با کف پای صاف هستند. با این حال، گاهی اوقات جراحی اجتناب ناپذیر است. اگر همه روش‌های غیر جراحی ذکر شده کارساز نباشند، ممکن است جراحی به گزینه‌ای مناسب تبدیل شود. همچنین اگر علت صافی کف پای شما به دلیل مشکلاتی باشد که می‌تواند از طریق جراحی اصلاح شود، مانند رشد غیر طبیعی استخوان‌ها، جراحی بسیار مفید خواهد بود.

وقتی می‌خواهید یک راه حل دائمی برای علت صافی کف پا داشته باشید، می‌توانید جراحی را در نظر بگیرید. اگر زیر تیغ جراحی بروید، مشکل در اکثر موارد برای همیشه حل می‌شود.

مطالب مرتبط :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
Call Now Buttonمشاوره و تماس