عوارض ایستادن طولانی مدت (درد ساق پا و پاشنه، ورم پا، بیماریهای وریدی)

هنگامی که برای انجام کاری می‌ایستید میزان خستگی شما افزایش پیدا میکند. همچنین خطر بروز مشکلات دیگری را برای پا مثل فشار روی استخوانها‚ مفاصل‚ تاندونها‚ عضلات و رباطها ایجاد میکند. ایستادن به مدت طولانی خونرسانی به اندامهای تحتانی را دچار اشکال میکند و در نتیجه درد شروع میشود. ایستادن به مدت طولانی موجب جمع شدن خون در پاها یا مچ پا میشود. کف پای صاف‚ فاشیا پلانتار (التهاب کف پا) ‚انحراف شست پا‚ ورم رگهای واریسی‚ نارسایی وریدی همگی مشکلاتی هستند که به دلیل ایستادن طولانی مدت رخ میدهند. زیاد ایستادن موجب میشود مفاصل ستون فقرات‚ زانوها‚ باسن‚ پاها به صورت موقتی حرکت نکنند و قفل شوند. این عدم تحرک ناشی از آسیب دژنراتیو به تاندونها و رباطها (ساختارهایی که عضلات را به استخوانها وصل میکنند) است و در آینده موجب بیماریهای روماتیک میشود.

اگر شما مجبور هستید مدت زمان زیادی سر کار بایستید خوشبختانه روشهای بسیار زیادی برای کاهش یا اجتناب از خطراتی که ممکن است برای پاهای شما ایجاد شود‚ وجود دارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ی عوارض ایستادن طولانی مدت و یا برای رزرو نوبت در کلینیک توانبخشی امید با شماره تلفن های 02188801800 تماس حاصل فرمایید.

عوارض ایستادن طولانی مدت


همانطور که نشستن طولانی مدت میتواند برای سلامت کلی بدن مضر باشد، ایستادن طولانی مدت نیز عوارض خود را دارد. از معایب ایستادن طولانی مدت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

پیشگیری


در این قسمت راهکارهایی برای پیشگیری از عوارض ایستادن طولانی مدت آورده شده است:

اغلب اوقات حین کار کردن بنشینید


اگرچه اکثر مشاغل مدرن امروزه به صورت نشسته هستند اما هنوز شغلهایی هستند که زمان ایستادن آنها طولانی است مثل تحویلدار بانک‚ صندوقدار‚ کارکنان کارخانه‚ آشپز و آرایشگر‚ خرده فروشی‌ها و ساخت و ساز نمونه‌هایی از این مشاغل هستند. البته در حالت نشسته هم کارهای مفیدی هست که میتوانید انجام دهید و به رئیس خودتان هم در این مورد توضیح دهید. مثلا زمانی که با تلفن صحبت میکنید یا فرم پر میکنید مخصوصا اگر مشتری در اطراف شما نیست بنشینید. احتمال بیشتری وجود دارد که افراد سالمند به دلیل ایستادن طولانی مدت دچار آسیب دیدگی پا بشوند چون بافتهای بدن آنها( رباطها‚ تاندونها‚ غضروفها‚ فاشیا بافت همبند میان عضلات) انعطاف پذیری خود را از دست میدهند و توانایی جذب ضربه‌ها را ندارند.

نشستن‌ هنگام ایستادن طولانینشستن‌ در زمان استراحت


حواستان باشد در طول تمام مدت زمان استراحت سعی کنید بنشینید. بهتر است پاهای خود را بالا بگذارید چون باعث میشود خون گردش بهتری داشته باشد و تاثیر جاذبه زمین کاهش می‌یابد. در زمان استراحت کفشهای خود را درآورید بگذارید عرق پاهای شما خشک و خنک شوند.

در زمان استراحت کف پای خود را روی توپ گلف بچرخانید. احساس عالی به شما دست میدهد. کف پای شما تسکین پیدا میکند و از مشکلاتی مثل فاشیا پلانتار به عنوان یکی از عوارض ایستادن طولانی (درد‚ ورم بافتهای همبند کف پاهای خود) جلوگیری میکند.

  پارگی دیسک گردن: علت و درمان بیرون زدن مواد ژله‌ای دیسک گردن جراحی

جورابها و کفشهای مناسب بپوشید


مردم بسیار زیادی کفشهای نامناسب میپوشند. شاید به این دلیل است که شماره پای آنها به صورت ناگهانی افزایش یافته است یا کفشها خیلی ارزان بوده‌اند یا از یکی از اقوام و خویشان به آنها داده است. به هر حال کفشی بپوشید که کاملا اندازه پا و جورابی باشد که شما می‌پوشید. اگر واقعا مجبور شدید کفشی بخرید که اندازه پای شما نیست لطفا سایز بزرگتر را به جای یک سایز کوچکتر انتخاب کنید. چون کفش کوچک اغلب منجر به تاول و گرفتگی پا میشود.

کفشهای مناسب هنگام ایستادن طولانیبعدا هنگام صبح با کمک یک فروشنده کفش‚ کفشی که مناسب پای شماست را انتخاب کنید چون پا در این موقع از روز به علت ورم و فشار اندک قوس پا در بزرگترین سایز خود قرار دارد.

بهترین استراتژی این است که موقع خرید کفش کار کارایی و کیفیت را به جای مدل و مد در نظر داشته باشیم.

بنابراین برای پیشگیری از عوارض ایستادن طولانی همیشه به دنبال کفشهایی باشید که حمایت لازم از پاهای شما را فراهم میکند و لایه داخلی آن طوری است که ضربه و فشار را میگیرد.

کفش پاشنه بلند نپوشید


اکثرا انتظار میرود که خانمها در خیلی از مواقع کفش پاشنه بلند بپوشند اما پاشنه بیشتر از ۲ اینچ (۵ سانتیمتر) باعث میشود بدن به سمت جلو کشیده شود و این موجب بسیاری از ناهماهنگی‌ها بین پاها و قسمت پایین کمر میشود. این وضعیت موجب فشار پا تاندونیت آشیل‚ گرفتگی ماهیچه ساق پا‚ مشکلات قسمت پایین کمر و همینطور عدم ثبات هنگام راه رفتن میشود.

پوشیدن کفشهای کاملا تخت و بدون پاشنه هم خوب نیست. چون فشار زیادی به پاشنه پا وارد میشود بنابراین کفشهایی بپوشید که پاشنه‌ای در حد ۱/۲ تا ۱/۴ اینچ داشته باشد.

اگر کفشهای پیاده روی یا ورزشی سر پنجه پهن داشته باشند گزینه‌های خوبی برای ایستادن طولانی هنگام کار هستند.

جوراب واریس بپوشید


جورابهای واریس حمایت مناسبی از عضلات و رگهای خونی پایین پا به عمل می‌آورند. ورم را کاهش میدهند و جریان خون را بهبود می‌بخشند. این جورابها را میتوانید به صورت آنلاین از فروشگاه‌های لوازم پزشکی‚ گاهی اوقات از داروخانه ها و یا مراکز فیزیوتراپی تهیه کنید. روش دیگر این است که ساپورت یا جورابهایی با پد مناسب بپوشید.

جوراب واریس هنگام ایستادن طولانیجورابهای واریس مخصوصا برای افرادی که دچار نارسایی وریدی (دریچه رگها نشتی دارند) هستند یا رگهای واریسی ملتهب دارند بسیار مهم است.

اگر هنگام ایستادن پاشنه درد دارید جورابهای ضخیم و پددار بسیار مفید هستند.

برای درمان رگهای آسیب دیده به دنبال گزینه‌های دیگری باشید.

ارتز کفش بپوشید


ارتزها کفی‌های سفارشی کفش هستند که از قوس کف پا حمایت میکنند و ضربه‌هایی که به پا وارد میشوند را جذب میکنند و شرایط بیومکانیکی بهتری برای پا فراهم میکنند. در واقع اینطور میتوان گفت که این کفی‌های کفش درد پا ‚کمرو  کف پا که در اثر ایستادن طولانی مدت هستند و منجر به بیماریهای مختلف پا میشوند را کاهش میدهند مخصوصا این کفی‌ها برای درمان و جلوگیری از پلانتار فاشیا (بیماری دردناکی که برای کف پا رخ میدهد) و همینطور کف پای صاف مفید هستند. شاید ارتزهای سفارشی بدون پوشش بیمه گران باشند اما کفی‌های آماده هم میتوانند مفید باشند. طبق تخمینی که انجام شده است سالانه در ایلات متحده آمریکا حدود دو میلیون از مردم نیاز به درمان پلانتار فاشیا (التهاب کف پا) دارند.

  اختلالات ستون فقرات: درمان مشکلات اسکلتی عضلانی ستون فقرات

ارتز کفش هنگام ایستادن طولانیشاید شما مجبور باشید کفشهایی کمی بزرگتر از حد معمول بخرید تا بتوانید ارتزها را درون کفشها جا بدهید.

وزن خود را کاهش دهید


به طور کلی افرادی که اضافه وزن دارند یا چاق هستند بیشتر از عوارض ایستادن طولانی مدت رنج میبرند چون مقدار فشار روی پاها افزایش می‌یابد. بیماریهایی مثل کف پای صاف‚ افتادگی قوس کف پا‚ خم شدن شدید بدن رو به جلو‚ کجی زانو (پای ضربدری) بین افراد چاق شایعتر هستند. پس بهتر است برای سلامتی پاهای خود وزن خود را کاهش دهید. برای کاهش وزن از ورزشهای قلبی (مثل پیاده‌روی) بیشتر استفاده کنید و میزان کالری مصرفی خود را کاهش دهید.

اکثر افرادی که شغلی دارند که در طول روز زیاد مینشینند فقط به ۲۰۰۰ کالری نیاز دارند تا فرآیندهای بدن به خوبی کار کنند و انرژی برای یک ورزش ملایم هم داشته باشند. اگر شما روزانه فقط ۵۰۰ کالری کمتر مصرف کنید میتوانید ۴ پوند از بافتهای چربی را هر ماه بسوزانید.

دستهای خود را تا جایی که میتوانید پشت خود ببرید


اگر دستهای خود را در جلوی بدن از روی هم عبور داده‌اید یک حالت بدنی ضعیف به خود گرفته‌اید. برای اینکه صاف بایستید دستهای خودتان را پشت خودتان ببرید و شانه‌ها را به سمت عقب و بالا بکشید وقتی که هیچ کاری با دستان خود ندارید این تمرین را انجام دهید. سعی کنید این تمرین را به حالت عادت دربیاورید و همیشه دستانتان را به پشت خود ببرید در این صورت وقتی برای مدت زمان طولانی می‌ایستید حتی نیاز نیست فکر کنید که حالت بدنی شما صحیح است یا نه فقط آنرا انجام می‌دهید. این حالت بدنی به شما کمک میکند تا بتوانید برای مدت زمان بیشتری راه بروید.

زانوهایتان را کمی خم کنید


همانطور که ایستاده‌اید زانوهای خود را خم کنید تا حالت صاف و مستقیمی نداشته باشند. کمی وضعیت خودتان را تغییر دهید زانوها را تا جایی خم کنید که حالت بدنی شما طبیعی باشد. قفل کردن زانوها منجر به گیجی یا حتی غش کردن میشود. پس بهترین کار این است که از آن دوری کنید.

زانوهایتان را کمی خم کنید هنگام ایستادن طولانی به عقب و جلو حرکت کنید


این حرکت به شما کمک میکند تا گردش خون در پاها بهبود پیدا کند به صورت متناوب پاشنه‌های خود را بالا ببرید سپس روی سر پنجه‌های خود بایستید مجددا روی پاشنه‌های خود بازگردید. به سمت جلو و عقب حرکت کنید. این حرکت به شما کمک میکند تا پاهای شما تقویت شود. با این کار شما میتوانید همانطور که ایستاده‌اید کمی هم ورزش کنید.

  درمان اسکولیوز (انحراف و کجی) ستون فقرات بدون جراحی

به عقب و جلو حرکت کنید هنگام ایستادن طولانیبا پاشنه‌ی پای خود به باسن ضربه بزنید


این هم روش دیگری است که به شما کمک میکند تا خون به پاهای شما جریان پیدا کند. در یک مکانی بایستید و یکی از پاهای خودتان را از پشت بالا ببرید طوری که پای شما به پشت ضربه بزند پای خود را عوض کنید. پای خود را چندین بار عقب و جلو ببرید تا جایی که پای شما احساس خستگی کند. شما میتوانید این تمرین را زمانی که احساس میکنید پای شما خواب رفته است هم انجام دهید. مراقب پشت سر خودتان باشید اگر اشیا بزرگی اطرافتان است آنها را کنار بگذارید تا پای شما با آنها برخورد نکند.

حمام پا بگیرید


کف پا و قسمت پایین پای خود را در آب گرم با نمک اپسوم خیس کنید اینکار به طرز چشمگیری درد و ورم پا را کاهش میدهد. منیزم موجود در نمک به آرامش عضلات کمک بسیار زیادی میکند. اگر ورم و التهاب مشکل زیادی برای شما به وجود آورده است پس از اینکه پای خود را در آب گرم و نمک قرار دادید در آب یخ بگذارید تا جایی که پای شما بیحس شود (حدود ۱۵ دقیقه یا بیشتر). همیشه قبل از اینکه بلند شوید و راه بروید کف پای خودتان را خشک کنید چون ممکن است زمین بخورید یا بلغزید. حمام با نمک اپسوم برای تسکین سندروم پای بیقرار هنگام شب بسیار مفید است چون این بیماری بر روی چرخه خواب اثر منفی میگذارد.

از ماساژ استفاده کنید


یکی از عوارض ایستادن طولانی مدت درد پا و پاشنه پا میباشد.

از یک ماساژدرمانگر یا دوست صمیمی بخواهید کف پا و ساق پای شما را ماساژ بدهد. ماساژ تنش عضلات را کاهش میدهد و گردش خون را بهبود میبخشد. برای شروع ماساژ از پنجه‌ها شروع کنید و به سمت ساق پا پیش بروید چون اینکار به بازگشت خون وریدی به قلب شما کمک میکند. یک غلتک چوبی کف پای خود قرار دهید و بدون اینکه به دستان خود فشار بیاورید آنرا حرکت دهید. این روش نوعی ماساژ عالی برای کف پا محسوب میشود. از لوسیون نعناع برای پاها استفاده کنید چون سوزش ایجاد میکند و هم عضلات پای شما را تقویت میکند. بعد از ماساژ چند حرکت کششی برای کف و ساق هر دو پا انجام دهید. در مقابل دیوار خم شوید‚ عضلات ساق پا را بکشید یکی از زانوهای خود را خم کنید و دیگری از پشت صاف باشد و کف پاها روی زمین قرار داشته باشد. ۳۰ ثانیه نگه دارید و چندین بار این حرکت را تکرار کنید. برای اینکه کف پای خود را تحت کشش قرار دهید یک حوله به سر پنجه‌های پای خود ببندید و به سمت خود بکشید ۳۰ ثانیه نگه دارید و چندین بار این حرکت را تکرار کنید.

مقالات مرتبط

درمان آب آوردن زانو

درمان آب آوردن زانو

 در زانوهای ما مقدار بسیار کمی مایع وجود دارد. این سیستم لغزنده از اصطکاک استخوانهای زانو روی یکدیگر جلوگیری می…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
Call Now Buttonتلفن نوبت دهی کلینیک
× مشاوره در واتساپ