درمان و رفع گودی و قوس کمر با روش‌های بدون جراحی

  1. خانه
  2. /
  3. انحراف ستون فقرات
  4. /
  5. درمان و رفع گودی و قوس کمر با روش‌های بدون جراحی

قوس و گودی کمر حالت طبیعی‌ای است که در ستون فقرات وجود دارد. اما هنگامی که قوس کمر از حد طبیعی فراتر می‌رود، می‌تواند باعث درد و چرخش لگن در هنگام انجام فعالیت‌های بدنی شود. در این حالت، گودی کمر به عنوان نوعی بیماری، معروف به لوردوز شناخته می‌شود. اگر قوس و گودی کمر شما از حد طبیعی بیشتر باشد، بهتر است در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنید تا بررسی‌های لازم انجام شود. درجات خفیف لوردوز به درمان خاصی نیاز ندارد، اما هنگامی که قوس کمر به شدت افزایش یابد، پزشک یک برنامه جامع توانبخشی را برای درمان طراحی می‌کند که شامل فیزیوتراپی، ورزش، استفاده از کمبرندهای طبی مخصوص و حرکات اصلاحی می‌شود. خوشبختانه، تشخیص به موقع لوردوز، به ویژه در سنین جوانی، به راحتی قابل درمان است. با این حال، در صورتی که ناهنجاری شدید و مشکلات اسکلتی-عصبی وجود داشته باشد، احتمالاً نیاز به عمل جراحی وجود دارد.

گودی کمر ( لوردوز) چیست؟

انحنای ستون فقرات

زمانی که از زاویه پشت به ستون فقرات نگاه می‌کنیم، ستون فقرات به طور کاملاً صاف و طبیعی به نظر می‌رسد. اما از زاویه جانبی، ستون فقرات در ناحیه گردن، تنه و پایین کمر به طور طبیعی دارای قوسی است. لوردوز به معنای قوس به سمت داخل در ستون فقرات، به خصوص در ناحیه پایین کمر، است. البته، وجود مقدار کمی لوردوز (قوس به سمت داخل) به طور طبیعی است و مشکلی ایجاد نمی‌کند.

لوردوز طبیعی در ناحیه پایین کمر دردناک نیست، اما اگر ستون فقرات شما دچار خمیدگی غیرطبیعی به سمت داخل شود، احتمالاً در ناحیه کمر خود درد را تجربه خواهید کرد. زمانی که ستون فقرات شما قوس غیرطبیعی پیدا می‌کند، عضلات به جهات مختلف کشیده می‌شوند که باعث گرفتگی و اسپاسم آن‌ها می‌شود. اگر لوردوز در ناحیه گردن شما وجود دارد، این درد ممکن است به گردن، شانه‌ها و قسمت بالایی کمر گسترش یابد. در بعضی مواقع، ممکن است محدودیت حرکتی در ناحیه گردن و پایین کمر تجربه کنید.

بررسی لوردوز یا گودی و قوس کمر در منزل

تشخیص لوردوز یا گوید کمر در منزل همیشه امکان‌پذیر نیست، زیرا موارد خفیف تنها با کمک عکس‌برداری مشخص خواهند شد. اما در صورتی که احساس می‌کنید گودی کمر بیش از اندازه دارید، این آزمایش را انجام دهید:

  1. کنار یک دیوار صاف بایستید.
  2. پاها، شانه‌ها و سر خود را به دیوار بچسبانید.
  3. دست‌های خود را پشت کمر قرار دهید تا فاصله ایجاد شده میان کمر و دیوار را بررسی کنید.
  4. در حالت عادی فاصله میان گودی کمر و دیوار باید به قدری باشد که دست شما تا سه الی چهار سانتی‌متر بالاتر از مچ داخل در فاصله بین قرار گیرد.
  5. در صورتی که تمام دست شما تا مچ و یا بالاتر از مچ در فاصله بین قوس کمر و دیوار قرار گرفته‌ است، مبتلا به لوردوز هستید.

علت بروز گودی کمر

پزشکان همیشه علت بروز گودی کمر را تشخیص نمی‌دهند. اما برای تشخیص این عارضه، چندین فاکتورها خاص وجود دارد که بررسی آنها به پزشک کمک می‌کنند تا گودی کمر را به صورت زیر دسته‌بندی کند:

  • گودی کمر ناشی از ضربه یا تروما: این حالت به دلیل وارد شدن ضربه به ستون فقرات مانند شکستگی به وجود می‌آید. پوکی استخوان که موجب تضعیف استخوان‌ها می‌شود نیز شاید احتمال بروز این شکستگی‌ها را افزایش می‌دهد.
  • گودی کمر مادرزادی: این حالت می‌تواند به دلیل ابتلا به یک بیماری مادرزادی مانند آکندروپلازی بروز پیدا کند که بر رشد غضروف تاثیر می‌گذارد. گودی کمر مادرزادی به دلیل بروز مشکل در رشد ستون فقرات در دوران کودکی به وجود می‌آید.
  • گودی کمر وضعیتی: این مورد به دلیل حالت بدنی ناموزون اتفاق می‌افتد. اضافه وزن یا ضعف در عضلات شکمی نیز احتمال بروز آن را افزایش می‌دهد، زیرا این عوامل به قسمت پایینی کمر فشار وارد می‌کنند.
  • گودی کمر عصبی-عضلانی: برخی بیماری‌های عصبی-عضلانی همچون دیستروفی عضلانی و فلج مغزی موجب ایجاد گودی کمر می‌شوند.
  • گودی کمر پس از جراحی: این مورد پس از انجام عمل جراحی کمر اتفاق می‌افتد که موجب کاهش میزان پایداری ستون فقرات می‌شود. نمونه‌های این عارضه شامل لامینکتومی ‌(برداشتن قسمتی از صفحه مهره) و ریزوتومی‌ پشتی انتخابی است.
  • گودی کمر ثانویه: این حالت به دلیل ابتلا به یک بیماری دیگر اتفاق می‌افتد و شاید نوع دیگری از قوس ستون فقرات همچون کیفوز و اسکولیوز یا بیماری‌ است که عضلات مفصل لگن یا باسن را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
  • چاقی: اضافه وزن نیز باعث می‌شود که استخوان‌ها و عضلات به سمت عقب حرکت کنند و تعادل فرد را از بین ببرند.
  • التهاب دیسک یا دیسکیت: دیسکیت نوعی بیماری نادر است که باعث التهاب دیسک‌های بین مهره‌های کمر می‌شود. این بیماری به دلیل اختلالات خودایمنی و عفونت‌های ویروسی و باکتریایی به وجود می‌آید.
  • پوکی استخوان: سن و عوامل دیگر نیز می‌توانند موجب تضعیف استخوان‌ها و شکننده‌شدن آن‌ها شوند که این امر احتمالا منجر به ایجاد قوس ستون فقرات خواهد شد.
  • اسپوندیلولیستزیس: این مورد نیز باعث می‌شود که یک مهره به سمت جلو و روی مهره دیگر سر بخورد که در نهایت موجب بروز گودی کمر در قسمت پایینی کمر خواهد شد.

چه زمان برای قوس و گودی کمر باید به پزشک مراجعه نمود؟

بسیاری از افراد دارای گوی کمر زیاد، شاید هیچ علائمی را تجربه نکنند. اما برخی از علائم بالقوه قوس غیرطبیعی کمر عبارتند از:

  1. کمر درد: قوس غیرطبیعی کمر می‌تواند باعث ایجاد درد در ناحیه پایینی کمر شود. خصوصا زمانی که برای مدت طولانی در یک جا می‌ایستید و یا می‌نشینید.
  2. مشکل در حرکت یا انجام فعالیت بدنی: قوس غیرطبیعی کمر ممکن است باعث ایجاد مشکل در انجام اموری همچون بلندکردن اجسام شود.
  3. قوس مشهود ستون فقرات: در موارد شدید، قوس غیرطبیعی کمر شاید به صورت قوس مشهود و بیش از حد در قسمت پایینی کمر در حین ایستادن و یا نشستن بروز پیدا کند.
  4. خستگی: قوس غیرطبیعی کمر می‌تواند باعث ایجاد خستگی شود، زیرا در این صورت عضلات کمر، سخت‌تر کار می‌کنند تا بتوانند از ستون فقرات پشتیبانی نمایند.
  5. مشکلات عصبی: اگر علائم عصب‌شناختی همچون بی‌حسی، حس گزگز، ضعف و یا از دست‌دادن کنترل بر دفع ادرار یا مدفوع را در کنار گودی کمر دارید، حتما باید به پزشک مراجعه کنید.
  6. آسیب: اگر اخیرا آسیبی دیده‌اید که بر ستون فقرات شما تاثیر منفی گذاشته است.
  7. پیش‌رفت قوس یا گودی: اگر متوجه شده‌اید که گودی‌ کمر شما به مرور در حال لزایش و پیش‌روی است.

تشخیص لوردوز یا قوس و گودی کمر

گودی کمر و چاقی قوس غیرطبیعی کمر معمولا به کمک ترکیبی از معاینات فیزیکی و آزمایشات تصویربرداری تشخیص داده می‌شود.

شرح حال و معاینه فیزیکی

پزشک در حین انجام معاینه فیزیکی، علائم قوس بیش از حد در قسمت پایینی کمر را بررسی می‌کند. در معاینه فیزیکی همچنین بیمار باید برخی حرکات خاص را انجام دهد تا بازه حرکتی و میزان انعطاف‌پذیری‌ وی مورد ارزیابی قرار گیرد.

برخی از یافته‌های معاینه فیزیکی که شاید در گودی کمر مشاهده شوند عبارتند از:

  1. قوس مشهود ستون فقرات: قوس مشهود کمر در زمانی که بیمار ایستاده یا نشسته است، به عنوان یکی از بارزترین علائم ابتلا به لوردوز شناخته می‌شود.
  2. کج‌ شدن ناحیه لگن: لوردوز یا گودی کمر می‌تواند باعث کجی لگن شود که احتمالا در حالت ایستاده قابل مشاهده است.
  3. مشکل در انجام برخی حرکات: گودی کمر می‌تواند باعث بروز مشکل در انجام حرکاتی شود که فرد در آنها باید به سمت جلو یا عقب خم شود؛ مثل بلندکردن اجسام و یا کشش دست برای برداشتن اشیایی که در فاصله دورتر قرار دارند.

تصویربرداری اشعه ایکس

تصویربرداری اشعه ایکس با سنجش درجه قوس ستون فقرات، میزان قوس غیرطبیعی کمر را به طور دقیق مورد بررسی قرار می‌دهد. یک رادیولوژیست معمولا بررسی‌ها و محاسبات زاویه‌ای مختلفی را بر تصویر بدست آمده از آزمایش اشعه ایکس انجام می‌دهد تا قوس غیرطبیعی کمر را تشخیص دهد.

چگونه قوس و گودی کمر را درمان کنیم؟

روش‌های درمان گودی کمر، که به عنوان لوردوز کمر نیز شناخته می‌شود، شامل تغییرات در سبک زندگی، تمرینات ورزشی و در برخی موارد، مداخله پزشکی است. رویکرد درمانی بستگی به شدت بیماری دارد.

در صورتی که بیمار از سن رشد خود گذشته باشد و مشکل بسیار شدید باشد، درمان قاعدگی تنها انجام جراحی است. با این حال، در موارد خفیف تر، از حرکات اصلاحی برای کاهش عوارض و بهبود فرم ستون فقرات استفاده می‌شود. به طور کلی، با افزایش سن، فرآیند درمان دشوارتر و طولانی‌تر می‌شود.

درمان‌های اولیه

آیا گودی کمر خطرناک است ؟ گودی کمر در موارد خفیف که محدودیت‌های حرکتی یا درد ایجاد نمی‌کند، به درمان خاصی نیاز ندارد. البته در این شرایط توصیه می‌شود که به صورت دوره‌ای، تحت نظر پزشک باشید تا اطمینان حاصل کنید که گودی کمر خفیف شما به تدریج پیشرفت نکند.

مدیریت وزن

داشتن وزن متعادل به کاهش فشار بر ستون فقرات کمک بسیاری می‌کند. وزن بالا منجر به تشدید گودی کمر می‌شود. بنابراین باید رژیم غذایی سالم داشته باشید و به صورت منظم ورزش کنید تا دچار اضافه وزن و مشکلاتی ناشی از آن همچون گودی کمر نشوید.

آگاهی از وضعیت بدن

بهبود وضعیت بدن یکی از اصلی‌ترین اقدامات در فرآیند درمان گودی کمر است. حین نشستن، ایستادن و راه‌رفتن، به وضعیت بدنی‌ خود دقت داشته باشید. قوز نکنید و موقعیت ستون فقرات خود را تا حد امکان در حالت صاف حفظ کنید. از صندلی‌های ارگونومیک و بالشت‌های کمکی استفاده کنید تا طرز قرارگیری بدن‌تان به مرور زمان اصلاح شود.

استفاده از بریس

چی بخورم گودی کمر رفع بشه؟ برای بهبود گودی کمر خود می‌توانید از بریس شخصی‌سازی‌شده استفاده کنید تا از ستون فقرات شما در برابر افزایش میزان گودی محافظت کند. میزان و مدت زمان استفاده از بریس را پزشک معالج بر اساس وضعیت بدنی هر فرد تعیین می‌کند. اما اکثر افراد باید بریس خود را حداقل 20 ساعت در روز بپوشند.

انجام فیزیوتراپی و تقویت عضلات نیز مفید است اما برای بسیاری از افراد، پوشیدن بریس مخصوص گودی کمر، نوعی آرامش و تسکین فوری و ماندگار ایجاد می‌کند. بریس‌های گودی کمر، نه تنها علائم را تسکین می‌دهند، بلکه به شکلی فعال از کمر شما محافظت می‌کنند تا وضعیت بدنی‌ خود را اصلاح کنید و دچار آسیب مفصلی نشوید.

کلینیک توانبخشی امید با استفاده از دستگاه‌های اسکن سه‌بعدی، اسکن ستون فقرات، بریس‌ها و کمربندهای طبی لوردوز را دقیقا مطابق با حالت ستون فقرات بدن هر فرد و به صورت کاملا استاندارد طراحی می‌کند. بریس‌های طراحی شده در این کلینیک به طور اختصاصی و با استفاده از بهترین مواد روز دنیا ساخته می‌شوند و نحوه کار و نگهداری از آنها نیز به بیمار آموزش داده خواهد شد.

فیزیوتراپی

درمان قوز کمرفیزیوتراپی و تمرین‌های آن به بهبود حالت بدن، تقویت عضلات حمایت کننده از ستون فقرات و کاهش درد کمک می‌کنند. فیزیوتراپ معمولا تمرین‌هایی را به بیمار آموزش می‌دهد تا با انجام آنها تعادل و نحوه قرارگیری عضلات خود را بهبود بخشد. فیزیوتراپ همچنین نوعی درمان دستی را نیز ارائه می‌دهد تا عدم تعادل و مشکلات گرفتگی عضلات را برطرف کند. این تمرین‌ها و ورزش‌ها، عضلات مرکزی را بهبود می‌بخشند، لگن کج‌شده را به حالت طبیعی بازمی‌گردانند و به کاهش کمردرد نیز کمک بسیاری می‌کنند.

عمل جراحی گودی کمر

گودی کمر در بارداریدر موارد حاد و شدید، درمان لوردوز تنها با عمل جراحی امکان‌پذیر است. اگر قوس و گودی کمر شما حاد باشد و علائم آن به تدریج بدتر شود، پزشک شاید روش هم‌جوشی ستون فقرات را انجام دهد. این روش به صاف‌شدن ستون فقرات و کاهش قوس کمک زیادی می‌کند. در برخی موارد نیز شاید نیاز به پیوند استخوان داشته باشید تا روند ترمیم و بهبود شما تسریع شود.

رفع قوس کمر با حرکات اصلاحی

برای کاهش قوس در قسمت پایینی کمر، اکستنسورهای لگن (عضلات سرینی و همسترینگ) و ماهیچه‌های شکمی ‌(به ویژه عضلات عرضی شکم) باید تقویت شوند. به علاوه، فلکسورهای لگن (ماهیچه رانکش و خاصره‌ای) و اکستنسورهای کمر باید کشیده شوند. زمانی که طول و قدرت عضلات بهبود یابد، حرکاتی همچون اسکوات، ددلیفت و پیاده‌روی را باید با وضعیت بدنی جدید انجام دهید.

پلانک

انحنای ستون فقرات نیازی نیست برای افزایش میزان اثربخشی پلانک، بدن خود را به مدت طولانی در این حالت نگه دارید. حدود 10 الی 15 ثانیه کافی است.

  • حرکت پلانک شبیه به موقعیت بدن در شنای سوئدی است، اما به جای تکیه بر دست باید روی آرنج‌ها تکیه کنید و آنها را مستقیما به زیر سینه خود حرکت دهید.
  • پس از زانوزدن، به جلو خم شوید و آرنج‌های خود را روی زمین و مستقیما زیر شانه‌هایتان قرار دهید.
  • زانوهای خود را از روی زمین بردارید و قسمت پایینی پا را به عقب بکشید. توجه داشته باشید که کمرتان باید صاف باشد و گردن نیز باید در راستای مابقی ستون فقرات قرار گیرد.
  • این موقعیت را حفظ کنید و عضلات مرکزی‌ خود را به مدت دلخواه منقبض کنید.

پلانک به پهلو

گودی کمر و چاقی برای انجام این تمرین باید دقیقا مانند پلانک معمولی، اما با حفظ تعادل به پهلو قرار بگیرید:

  • روی زمین و به پهلو بخوابید، به طوری که پاهایتان به هم چسبیده و خودتان نیز به سمت پهلو باشید.
  • بدن‌تان را به سمت بالا بیاورید تا حدی که با آرنج بتوانید تعادل خود را حفظ کنید (مستقیما زیر شانه).
  • لگن‌‌تان را به سمت بالا بیاورید تا حدی که بدن در حالت صاف قرار داشته باشد و  همراه با آن نیز عضلات مرکزی‌تان را منقبض کنید؛ بدنتان باید حالت مایل و اریب از شانه‌ها تا پاها باشد.
  • این حالت را بدون پایین آوردن لگن خود حفظ کنید.
  • این کار را با سمت مخالف نیز انجام دهید.

کج کردن لگن با توپ ورزشی

آیا گودی کمر خطرناک است ؟ برای انجام این ورزش:

  • روی یک توپ بنشینید تا پاهایتان در زاویه 90 درجه قرار گیرند و کف پاها نیز کاملا روی زمین باشند.
  • شانه‌های خود را به سمت عقب بیاورید و ستون فقرات‌تان را نیز صاف نگه دارید.
  • لگن خود را به  سمت جلو کج کنید و عضلات شکمی‌تان را نیز منقبض کنید.
  • ضمن بیرون نگه‌داشتن استخوان دنبالچه، لگن خود را به عقب کج کنید.
  • بدن خود را به آرامی ‌عقب و جلو کنید و شانه‌هایتان را نیز به سمت عقب نگه دارید.
  • این تمرین را در سه ست 10 مرتبه تکرار کنید.

سوپرمن

رفع قوس کمربرای انجام این ورزش:

  • ابتدا روی شکم خود بخوابید؛ به طوری که صورت به سمت زمین و بازوهایتان باز و به سمت جلو قرار داشته باشند.
  • بازوها، پاها و سینه‌ خود را همزمان از زمین بردارید، اما لگنتان را همچنان روی زمین نگه دارید.
  • حداقل 2 ثانیه این حالت را حفظ کنید.
  • کمرتان را به آرامی ‌پایین بیاورید.
  • این تمرین را در سه ست 10 تایی تکرار کنید.

کرانچ

انحنای ستون فقرات برای انجام این حرکت:

  • صاف روی کمر بخوابید، پاهای خود را نیز صاف روی زمین قرار دهید؛ به طوری که زانوهایتان خم شوند.
  • بازوهای خود را در عرض سینه‌ خم کنید و شکمتان را نیز به سمت بالا بیاورید تا حدی که سر، گردن و شکم‌تان دیگر روی زمین قرار نداشته باشند.
  • پیش از پایین آوردن کمر، کمی ‌در این حالت بمانید.
  • حرکت را مجددا تکرار کنید.

بالا آوردن پا و بازوی مخالف

گودی کمر و چاقی برای انجام این حرکت:

  • روی زمین زانو بزنید، به جلو خم شوید و دست‌های خود را روی زمین قرار دهید (کف دست‌ها روی زمین باشد).
  • کمر باید کاملا صاف باشد، زانوها باید زیر لگن قرار گیرند و کف دست‌ها نیز مستقیم زیر شانه‌ها باشد.
  • حین بالا آوردن پای مخالف، یکی از بازوها را بالا بیاورید تا هر دو در راستای بدنت و موازی ستون فقرات کشیده شوند.
  • به آرامی و به طور همزمان، پا و بازوی خود را به سمت پایین بیاورید تا به حالت اولیه بازگردید.
  • دست و پا را عوض کرده و این تمرین تکرار کنید.

حشره مرده یا ددباگ

آیا گودی کمر خطرناک است ؟ برای انجام این ورزش:

  • صاف روی زمین و به پشت بخوابید.
  • بازوها را صاف به سمت بالا بیاورید تا رو به آسمان قرار گیرند.
  • یک پا را به سمت بالا بیاورید تا نسبت به بدن‌تان در زاویه 90 درجه قرار داشته باشد.
  • به  آرامی پایین بیایید تا به موقعیت اولیه بازگردید.
  • پاها را عوض کنید و تمرین را تکرار کنید.

پل باسن

لوردوز کمر برای انجام این ورزش:

  • به پشت بخوابید؛ به طوری که زانوها به صورت خم و بالا آمده باشند، کف پاها روی زمین و بازوها نیز در طرفین بدن قرار گیرند.
  • کف پاها را به اندازه عرض لگن باز کنید و سعی کنید پاها را در راستای عمودی با زانوی خود قرار دهید.
  • باسن را خم کنید و به پاشنه پا فشار بیاورید تا لگن یا باسن به سمت بالا قرار گیرد. سعی کنید از شانه‌ها تا زانوها یک خط مورب ایجاد کنید.
  • کمی ‌در این حالت بمانید و کمر خود را پایین بیاورید.
  • این تمرین را در سه ست 10 تایی تکرار کنید.

پیش‌گیری از قوس و گودی کمر

قوز کمر با انجام اقدامات ساده‌ای همچون جلوگیری از اضافه وزن، بهبود وضعیت بدنی نامناسب و تروما می‌توانید از ایجاد گودی کمر پیشگیری کنید. عواملی مانند گودی کمر مادرزادی یا ژنتیکی قابل پیشگیری نیستند. در هر صورت، رعایت قواعد ساده زیر به پیشگیری از احتمال بروز گودی کمر کمک بسیاری می‌کند:

  1. داشتن وزن متناسب و شاخص توده بدنی طبیعی
  2. حفظ وضعیت بدنی مناسب
  3. انجام منظم ورزش و تقویت عضلات مرکزی
  4. استفاده از صندلی، میز و و وسایل ارگونومیک
  5. استفاده از کفش‌های راحتی که به حفظ وضعیت بدنی مناسب کمک می‌کنند
  6. پرهیز از پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند
  7. انجام ورزش‌های کششی، یوگا یا پیلاتس
  8. معاینه منظم توسط پزشک

نحوه نشتن و خوابیدن مناسب با قوس و گودی کمر

کجی ستون فقرات یکی از نکات مهم جهت جلوگیری از ابتلا به قوس کمر و حفظ حالت طبیعی ستون فقرات، توجه به حالت نشستن و خوابیدن است. شما باید در هر حالت، شکل طبیعی ستون فقرات خود را حفظ کنید.

هنگام نشستن:

  • از صندلی‌های مناسب استفاده کنید تا قوس طبیعی کمر شما حفظ شود.
  • هنگام نشستن یک بالشت کوچک در قسمت قوس کمر خود قرار دهید.
  • سر و شانه‌های خود را خم نکنید و کاملا صاف بنشینید.

هنگام خوابیدن:

  • اگر به پهلو می‌خوابید، یک بالشت کوچک میان پاهای خود قرار دهید تا قوس طبیعی کمرتان حفظ شود.
  • اگر به پشت می‌خوابید، یک بالشت کوچک زیر زانوها و یک بالشت دیگر زیر گودی کمر خود قرار دهید.
  • توجه داشته باشید که بالشت‌ها نباید خیلی بزرگ باشند تا حالت طبیعی ستون فقرات را تغییر دهند.

سخن آخر

گودی کمر به معنای قوس طبیعی قسمت پایینی کمر به داخل است. زمانی که زاویه این قوس بیش از حد زیاد شود، مشکلات بسیاری همچون درد و اختلالات حرکتی را به وجود می‌آورد. پزشک برای درمان گودی کمر سعی می‌کند تا حد امکان قوس سالم ستون فقرات را بازگرداند تا سلامت کلی ستون فقرات بهبود یابد. در نتیجه، بهترین درمان برای رفع گودی کمر، ترکیبی از فیزیوتراپی و استفاده از بریس است.

سوالات رایج

آیا گودی کمر بیماری جدی‌ است؟

گودی خفیف کمر کاملا طبیعی است، اما موارد شدید می‌تواند منجر به درد اسکلتی-عضلانی شده و بر سلامت فرد تاثیر بگذارد.

پیش‌شناخت گودی کمر چگونه است؟

پیش‌شناخت گودی کمر به شدت علائم (خفیف تا شدید) و دلایل زمینه‌ای آن بستگی دارد. به عنوان مثال، گودی کمر خفیف در کودکان شاید به تدریج بهبود یابد و  به درمان نیاز نداشته باشد. اما گودی کمر جاد شاید به عمل جراحی احتیاج داشته باشد. البته روش‌های درمانی مناسب می‌توانند منجر به کاهش علائم شده و در برخی افراد نیز گودی کمر را کاملا درمان کند.

آیا وضعیت بدنی نامناسب می‌تواند باعث گودی کمر شود؟

بله، وضعیت بدنی نامناسب (مثلاً قوز) موجب تضعیف عضلات شده و به قوس مشهود و بیش از حد کمر منجر می‌شود.

گودی کمر چه تأثیری بر وضعیت بدن می‌گذارد؟

لوردوز می‌تواند منجر به کج‌شدن لگن به سمت جلو شود که در این صورت، قسمت پایینی کمر دچار قوس بیش از حد شده و قسمت بالایی بدن نیز به سمت عقب کشیده می‌شود.

آیا گودی کمر می‌تواند باعث مشکل در تنفس شود؟

گودی کمر در موارد حاد شاید بر ظرفیت ریه‌ها اثر منفی بگذارد که دلیل آن نیز تغییر فضای حفره قفسه سینه است که به طور بالقوه می‌تواند باعث ایجاد مشکلات تنفسی شود.

آیا گودی کمر روی گوارش اثر می‌گذارد؟

بله، قوس بیش از حد می‌تواند بر فضای شکمی‌ اثر بگذارد و  عملکرد دستگاه گوارش را دچار اختلال کند.

آیا گودی کمر می‌تواند ژنتیکی باشد؟

در حالی که عوامل ژنتیکی نقش مهمی را در ساختار ستون فقرات ایفا می‌کنند، اما سبک زندگی و وضعیت بدنی نیز منجر به ایجاد گودی کمر می‌شوند.

آیا گودی کمر بازگشت‌پذیر است؟

گودی کمر خفیف، اغلب با انجام اقدامات صحیح قابل درمان است، اما موارد حاد شاید به درمان‌های جدی‌ نیاز داشته باشند.

آیا برای درمان گودی کمر دارو نیاز است؟

اگر گودی کمر موجب ایجاد درد شود، داروهای ضدالتهاب همچون داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی به تسکین درد گودی کمر و التهاب کمک می‌کنند.

آیا گودی کمر می‌تواند باعث فشردگی عصب شود؟

بله، قوس بیش از حد منجر به فشردگی عصب می‌شود که این امر، عامل انتشار درد به پاها است.

اگر گودی کمر را درمان نکنم، چه اتفاقی می‌افتد؟

اگر این بیماری را درمان نکنید، شاید منجر به ایجاد درد، ناراحتی و اختلالات حرکتی شود.

گودی کمر چه تأثیری بر فعالیت‌های بدنی می‌گذارد؟

گودی کمر می‌تواند بازه حرکتی را محدود کند؛ به طوری که انجام اموری همچون خم‌شدن، بلندکردن اجسام و حتی راه‌ رفتن را برای فرد دشوار می‌سازد.

آیا گودی کمر لزوما به جراحی نیاز دارد؟

اکثر بیماران با هر نوعی از گودی کمر، نیاز به جراحی یا درمان نخواهند داشت، اما در موارد خیلی شدید ممکن است عمل جراحی تنها راه درمان باشد. بیمارانی که دارای گودی شدید همراه با مشکلات عصب‌شناختی هستند،  حتما باید عمل جراحی انجام دهند.

در چه شرایطی برای درمان گودی کمر نیاز به جراحی است؟

اگر گودی کمر بسیار حاد باشد و باعث ایجاد درد، ناراحتی و مشکلات عصبی جدی شود و یا ظاهر بیمار را به شدت تحت تاثیر قرار دهد، انجام عمل جراحی توصیه خواهد شد.

آیا اگر لوردوز در سنین رشد تشخیص داده شود قابل درمان است ؟

بله هرچه سن بیمار کمتر باشد، احتمال موفقیت درمان نیز بالاتر خواهد بود. از آنجایی که در سنین رشد، استخوان کودکان به مرور رشد می‌کند و تغییر شکل می‌دهد، امکان موفقیت‌آمیز بودن درمان بسیار بالا است.

افرادی که به دلیل گودی کمر، شکم و باسن بزرگی دارند چه باید کنند؟

در این افراد حتی در صورت تناسب اندام نیز ممکن است شکم و باسن آنان بزرگ‌تر از حالت عادی به نظر برسد. در این صورت بهتر است با کاهش وزن، توجه به وضعیت بدنی و صحیح نشستن تلاش کنید تا فشار کمتری به ستون فقرات خود وارد نمایید. کاهش وزن، اولین و بهترین گزینه برای این افراد در نظر گرفته می‌شود. زمانی که وزن شما به حالت ایده‌آل برسد، شدت گودی کمر نیز کاهش پیدا خواهد کرد. گزینه بعدی، انجام حرکات اصلاحی و فیزیوتراپی است.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
Call Now Buttonمشاوره رایگان