آرتروز گردن به علت افزایش سن، فشار و آسیب به مهره و دیسک گردن و …

افزایش سن و پیری می‌تواند یکی از علت‌های گردن درد باشد. تخریب طبیعی ستون فقرات فوقانی، معمولا در اوایل بزرگسالی آغاز می‌شود و در 60 سالگی بسیاری از افراد به دلیل آرتروز مهره‌ای یا دیسک، دچار گردن درد می‌شوند. آرتروز گردن یا اسپوندیلوز می‌تواند دامنه حرکتی شما را محدود کند. حتی می‌تواند منجر به رادیکولوپاتی گردن که شامل درد، بی حسی یا ضعف ناشی از فشردگی ریشه عصب است، شود. اما همه این علائم اغلب با کشش و تقویت عضلات گردن بهبود می‌یابند. مراقبت از خود و سایر روش‌های درمانی می‌توانند به تسکین درد آرتروز گردن کمک کنند.

برای دریافت مشاوره درباره‌‌ی فیزیوتراپی آرتروز گردن و یا برای رزرو نوبت در کلینیک امید با شماره تلفن‌های 02188801800 – 09128444990 تماس حاصل فرمایید.

علت آرتروز گردن


آرتروز در ناحیه گردن (آرتروز گردنی) که گاهی سندرم مفصل فاست گردن نامیده می‌شود، یک بیماری تحلیل برنده است که باعث درد و سفتی گردن می‌شود. ستون فقرات گردنی شامل هفت مهره در قسمت فوقانی ستون فقرات است. در هر دو طرف پشت مهره‌های گردن دو مفصل فاست وجود دارد. این مفاصل ثبات را ایجاد می‌کنند، در حالی که حرکات گردن مانند چرخاندن یا تکان دادن سر را نیز امکان پذیر می‌کنند.

هر مفصل فاست شامل غضروف‌ها می‌شود و این غضروف توسط یک کپسول پر از مایع مفصلی احاطه شده است. این مایع سینوویال به روانکاری و حرکت مفصل فاست کمک می‌کند. در استئوآرتریت گردن (آرتروز گردن)، این غضروف شروع به تحلیل رفتن یا تجزیه شدن می‌کند. غضروف‌ها شروع به نازک شدن می‌کنند و گاهی اوقات در موارد حاد، حتی می‌توانند به طور کامل از بین بروند و باعث اصطکاک استخوان روی استخوان در مفصل‌های فاست گردن شوند و این همان چیزی است که منجر به ایجاد استئوفیت‌ها یا خارهای استخوان می‌شود.

عوامل دیگری نیز وجود دارد که می‌تواند باعث آرتروز در مهره‌های گردن شود. آرتروز گردن به طور معمول نتیجه روند پیری است اما ممکن است در جوانان نیز رخ دهد و این معمولاً نتیجه یکی از موارد زیر است:

  • آسیب ویپلش ناشی از ضربه به سر یا تصادف با وسیله نقلیه موتوری
  • وضعیت بد بدن
  • استفاده مداوم از تلفن هوشمند که باعث خم شدن سر و فشار آوردن بر مهره‌های گردن C1 و C2 می‌شود.
  • ماندن طولانی مدت در یک وضعیت (جراحان به دلیل موقعیت سر در حین جراحی، معمولاً دچار آرتروز گردن هستند).
  • حرکت تکراری (مانند “ضربه به سر”)
  • صدمات یا آسیب‌ها
  • صدمات ورزشی از ناحیه گردن
  • فشرده سازی ناشی از اسپاسم ثابت عضلات (عضله ذوزنقه‌ای متداول‌ترین علت است)

علائم آرتروز گردن


علائم آرتروز گردن

آرتروز گردن چندین علائم مشخص دارد که اجازه می‌دهد به راحتی از سایر مشکلات گردن متمایز شود. این علائم عبارتند از:

  • درد عضلانی (به خصوص در عضله ذوزنقه‌ای)
  • احساس سفتی در گردن
  • عدم توانایی چرخاندن گردن به طور کامل به هر دو طرف
  • گردن درد
  • میگرن چشمی
  • سردرد
  • میگرن
  • دردی که فقط هنگام خوابیدن فروکش می‌کند
  • ضعف، گزگز یا بی حسی در بازوها
  • اثرات روانشناختی ناشی از درد مزمن
  • مشکل در انجام کارهای معمولی و سرگرمی‌ها
  • گاهی معلولیت کامل و دائمی

علائم دیگر: سردرد به علت آرتروز گردن

سردرد در افراد مبتلا به آرتروز گردن می‌تواند ناشی از فشرده سازی در نتیجه تحلیل رفتن دیسک‌ها و در نهایت کلاپس (ریزش) آن‌ها باشد. سردردهای آرتروز گردنی بسیار مشخص هستند، اما اغلب به اشتباه تشخیص داده می‌شوند. این سردردها از قاعده جمجمه شروع می‌شوند و معمولاً یک طرفه (در یک طرف گردن) هستند. سپس درد از قاعده جمجمه به بالای سر و گاهی حتی تا پشت چشم در طرف آسیب دیده گسترش می‌یابد.

با این وجود، اگر عضلات دو طرف دچار اسپاسم باشند، همزمان دو طرف گردن و سر تحت تأثیر قرار می‌گیرند. این فشرده سازی همچنین می‌تواند باعث ایجاد هرگونه خار استخوان و اختلال در گردش مایع نخاع گردن یا فشار بر اعصاب نخاعی که معمولاً عصب نخاعی اکسی پیتال بزرگ است، شود.

این می‌تواند میگرن را تقریباً بلافاصله همراه با تمام علائمی که با آن همراه است از جمله حالت تهوع، نور هراسی (حساسیت به نور)، فونوفوبیا (حساسیت به صدا)، استفراغ و البته درد شدید سر را تحریک کند.

تشخیص


در ابتدا پزشک شما را معاینه می‌کند تا تشخیص دهد آیا این بیماری را دارید یا خیر. شما باید در مورد جراحات گردن که داشته‌اید صحبت کرده و علائم خود را شرح دهید. پزشک اغلب وضعیت و سلامتی گردن، شانه‌ها، بازوها و پاها را بررسی می‌کند. سایر تست‌هایی که ممکن است به تشخیص آرتروز گردن کمک کنند عبارتند از:

  • تست‌های تصویربرداری. عکسبرداری با اشعه ایکس، ام آر آی و سی تی اسکن، تصاویری از ساختارهای موجود در ستون فقرات را فراهم می‌کنند. این‌ها می‌توانند استخوان‌ها، دیسک‌ها، عضلات و اعصاب داخل و اطراف گردن و همچنین نخاع را نشان دهند.
  • میلوگرافی. در طول این آزمایش، پزشک رنگی را به مایع اطراف نخاع شما تزریق می کند و سپس با انجام سی تی اسکن می‌بیند که خار استخوان و دیسک چگونه با عصب‌های فرد ارتباط برقرار می‌کنند.
  • الکترومیوگرافی. این آزمایش نشان می‌دهد که عصب‌ها به خوبی در امتداد سیگنال‌های نخاع به عضلات منتقل می‌شوند.

درمان آرتروز گردن


درمان به طور معمول شامل مدیریت درد و سایر علائم است.

راه‌های تسکین درد آرتروز یا اسپوندیلوز گردن:

وضعیت خوب بدن

وضعیت خوب بدن

وضعیت بد بدن باعث گردن درد و منجر به تغییرات تحلیل برنده در ستون فقرات فوقانی می‌شود. نشستن با وضعیت سر و گردن به جلو برای گردن بسیار مضر می‌باشد. بسیاری از افراد هنگام کار با کامپیوتر در محل کار خود این وضعیت را تکرار می‌کنند. این وضعیت به رادیکولوپاتی و یا آرتروز گردن منجر می‌شود. برای تسکین این نوع درد، جلوگیری از آرتروز گردن و تسکین درد، مراقب وضعیت بدن خود در حین کار با کامپیوتر باشید. هنگام راه رفتن کمرتان صاف باشد و گوش‌هایتان به طور عمودی با شانه‌ها در یک راستا قرار گرفته باشند. در هنگام نشستن نیز، گوش‌هایتان را به همین ترتیب با شانه‌ها تطبیق داده و چانه خود را کمی در حالت فرو برده قرار دهید. اگر حالت بدنی خوب را تمرین کنید، ممکن است درد گردن شما برای همیشه برطرف شود.

سرما و گرما درمانی

سرما و گرما درمانی

برای بسیاری از افراد، علائم آرتروز گردن ابتدا در حدود یا بعد از 60 سالگی بروز می‌کند و با درد در یک طرف گردن شروع می‌شود. برای تسکین این درد، می‌توانید بسته‌های سرد و یک پد گرم کننده را روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید. بسته سرد را در حوله و روی محل درد به مدت 20 دقیقه قرار دهید، سپس آن را برداشته و یک بسته گرمایشی برای مدت زمان مشابه روی “قسمت دردناک گردن” قرار دهید. اگر درد شدید یا بی حسی در بازوها دارید که از بین نمی‌رود، برای تشخیص به پزشک خود مراجعه کنید یا اگر از قبل تشخیص داده‌اید، علائم جدید یا بدتر را ارزیابی کنید.

بالش مناسب آرتروز گردن

بالش مناسب آرتروز گردن

در طول خواب، گردن باید در وضعیت خنثی و در یک راستا با ستون فقرات قرار بگیرد. خوابیدن روی بالش معمولی، ممکن است گردن را مجبور به خم شدن یا تمایل به پایین رفتن کند که این وضعیت باعث گردن درد می‌شود. طبق برخی مطالعات، بالش ارگونومیک لاتکس، درد گردن ناشی از آرتروز گردن را تسکین داده و دامنه حرکتی را به حالت طبیعی باز می‌گرداند. شما می‌توانید بالش آرتروز گردن را  از فروشگاه‌های آنلاین یا لوازم طبی-پزشکی تهیه کنید.

کولار گردن

استفاده از کولار گردن برای مدت کوتاه ممکن است به علائم آرتروز گردن کمک کند. اگر زیاد آن را بپوشید می‌تواند باعث ضعیف شدن عضلات گردن شود.

پدهای تسکین دهنده درد

پدهای تسکین دهنده درد

یکی دیگر از درمان‌های آرتروز گردن، چسب‌ها (پد‌های ضد درد) تسکین دهنده درد بدون نسخه است. برخی از این چسب‌ها حاوی لیدوکائین، داروی بی‌حس کننده می‌باشند. برخی دیگر حاوی آسپرین، تسکین دهنده‌ی درد و برخی دیگر حاوی محصولاتی هستند که عضلات را گرم و نرم می‌کنند. از آنجا که این چسب‌های انعطاف پذیر می‌توانند به شکل زاویه ای در ناحیه گردن / شانه بچسبند، برای تسکین درد آرتروز گردنی یک انتخاب عالی می‌باشند. شاید لازم باشد پدهای مختلفی را امتحان کنید تا نوع مناسب آن که تسکین دهنده‌ی درد شماست را پیدا کنید.

داروهای ضد التهاب

داروهای ضد التهاب

اکثر افراد با خیال راحت می‌توانند از داروهای ضد التهاب بدون نسخه برای تسکین درد گردن به دلیل فشردگی عصب، آرتروز یا برآمدگی دیسک استفاده کنند. می‌توانید آسپرین، ایبوپروفن یا سدیم ناپروکسن را امتحان کنید. این داروها را همیشه طبق دستورالعمل بسته بندی دارو، مصرف کنید و هرگز از دوز مشخص شده بیشتر استفاده نکنید. اگر متوجه شدید که به طور مداوم از داروهای ضد التهاب (به عنوان مثال روزانه) برای درد گردن استفاده می‌کنید، در مورد مداخلات پزشکی (مانند تزریق کورتیکواستروئید) که ممکن است تسکین طولانی مدت‌تری داشته باشد، به پزشک مراجعه کنید.

تمرینات کششی

تمرینات کششی

هنگامی که گردن شما درد می‌کند، به احتمال زیاد از حرکت دادن آن جلوگیری می‌کنید که این مسئله باعث انقباض و سفتی عضلات گردن می‌شود. انجام حرکات کششی آرام گردن می‌تواند باعث کشش ستون فقرات گردن، انعطاف پذیری و قدرت عضلات گردن شود. عضلات قوی‌تر‌ گردن، به نوبه خود به شما در تسکین درد گردن کمک می‌کند و دامنه‌ی حرکتی را بهبود می‌بخشد. متخصص فیزیوتراپی نیز می‌تواند تکنیک صحیح تمرینات گردن را که نیازی به تجهیزات خاصی ندارند و می‌توانید هنگام نشستن یا دراز کشیدن انجام دهید، آموزش دهد.

ماساژ

از آنجا که آرتروز گردن باعث سفت شدن عضلات می‌شود، ماساژ درمانی می‌تواند برای تسکین درد و بازگرداندن دامنه حرکتی مفید باشد. ماساژ می‌تواند انعطاف پذیری عضلات گردن را بازگرداند و توانایی شما در چرخاندن سر به طرفین را بهبود بخشد. هر نوع ماساژ گردن برای آرتروز گردن می‌تواند مناسب باشد شود و افرادی که از ترکیب ماساژ و گرما استفاده می‌کنند ممکن است حتی تسکین درد بیشتری داشته باشند. همچنین می‌توانید از پزشک خود برای ارجاع به فیزیوتراپی سوال کنید. درمانگر شما می‌تواند ماساژ گردن را با تمریناتی که در خانه انجام می‌دهید ترکیب کند.

جراحی ستون فقرات گردن

اگر درد شما به درمان‌های محافظه کارانه پاسخ نمی‌دهد یا در اثر رادیکولوپاتی گردن دچار بی حسی می‌شوید، ممکن است کاندید مناسبی برای جراحی ستون فقرات باشید. هدف از جراحی، کاهش فشار بر ریشه (های) عصبی یا خود نخاع است. جراحی‌های رفع فشار گردن شامل لامینکتومی، برداشتن یا جایگزینی دیسک و فیوژن ستون فقرات است.

مطالب مرتبط :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
Call Now Buttonمشاوره و تماس