نحوه حمل صحیح کوله پشتی برای جلوگیری از قوز کمر و اسکولیوز

توجه کردن به نحوه استفاده از کوله پشتی برای حمل صحیح آن می‌تواند از بروز درد شانه و کمر جلوگیری کند. برخی از افراد کوله پشتی خود را با دست‌های خود حمل می‌کنند و حتی برخی دیگر آن را از یک شانه‌ها آویزان می‌کنند اما باید بدانید که استفاده از کوله پشتی در چنین شرایطی می‌‌تواند باعث افزایش فشار در ناحیه گردن، شانه و کمر شود. در صورتی که شما به طور صحیح از کوله پشتی خود استفاده کنید ریسک آسیب دیدگی کمر و شانه و درد این نواحی را به حداقل خواهد رساند. برای خریدن کوله پشتی وقت بگذارد و به انتخاب یک کوله پشتی مناسب و با طراحی صحیح بپردازید و اطمینان حاصل کنید که از قرار دادن بیش از حد وسایل در کوله پشتی خود اجتناب می‌کنید. استفاده از کوله پشتی باید باعث سبک تر شدن وزن حاصل از وسایلی که حمل می‌کنید شود نه آنکه فشار بیشتری را به ناحیه کمر، گردن و شانه شما وارد کند.

هدف از کاربرد کوله پشتی تسکین درد می‌باشد اما در صورتی که شما به طور نادرست از کوله پشتی استفاده کنید و دچار درد کمر و گردن خواهید شد و استفاده نامناسب از آن ریسک بروز مشکلات ستون فقرات را افزایش می‌دهد. در صورتی که کودک شما در سنین پایین قرار دارد اما دچار درد کمر شده است می‌توانید به متخصصین مرکز جامع توانبخشی امید مراجعه کنید تا پزشک به طور دقیق او را ارزیابی نماید. متخصصین این مرکز بعد از معاینه دقیق بیمار برخی تمرینات ورزشی خاص را برای به منظور تقویت قسمت فوقانی کمر او توصیه خواهند کرد. با استفاده صحیح از کوله پشتی کودک شما شاهد کاهش درد کمر و گردن خود خواهد بود و در آینده دچار مشکلات دیگر نمی‌شود.

آیا استفاده از کوله پشتی در دوران کودکی باعث بروز مشکل در بزرگسالی می‌شود؟


خبر خوبی که باید به شما بدهیم این است که هیچ گونه تحقیقی انجام نشده است که نشان دهد استفاده از کوله پشتی در دوران کودکی باعث بروز مشکلات متعدد در بزرگسالی می‌شود ریسک بروز برخی اختلالات از قبیل بیرون زدگی دیسک یا اسکولیوز و کیفوز را افزایش می‌دهد. استفاده از کوله پشتی سنگین فقط در زمان حال باعث بروز درد می‌شود. خبر دیگری که باید به شما بدهیم این است که کودکانی که دچار سردرد و درد کمر و اضطراب هستند معمولاً در دوران بزرگسالی از همین علائم شکایت خواهند داشت.

عدم تناسب صحیح کوله پشتی


افراد مختلف ترجیح می‌‌دهند کوله پشتی خود را به اشکال مختلفی استفاده کنند که برخی از آنها باعث بروز درد کمر یا شانه خواهد شد که باید از بروز درد ناشی از این موارد پیشگیری نمود.

حمل کوله پشتی با یک شانه

حمل کوله پشتی با یک شانه

حمل کردن و آویزان کردن کوله پشتی از یک شانه بسیار راحت است و یکی از روش‌های پرطرفدار برای حمل کردن کوله پشتی در میان جوانان و نوجوانان محسوب می‌‌شود با این حال این وضعیت فشار زیادی را به یک شانه وارد می‌کند. اگر شما نیز به این روش علاقه مند هستید و به طور منظم در کوله پشتی خود را با هر دو شانه حمل می‌کنید باید بدانید که در هنگام راه رفتن تعادل ندارید. این امر باعث اعمال فشار نابرابر بر استخوانها و عضلات قسمت فوقانی بدن می‌شود و عضلات مرکزی و ران را نیز درگیر خواهد کرد. بهترین حالت برای حمل کردن کوله پشتی قرار دادن هر دو بند آن روی هر دو شانه می‌باشد تا فشار به طور یکسان توزیع گردد.

حمل کردن کوله پشتی با کمر

حمل کردن کوله پشتی روی کمر باعث افزایش فشار به شانه‌ها خواهد شد که این وضعیت منجر به درد شانه و قسمت پایین کمر می‌شود. برخی از افراد می‌‌گویند که به علت شل بودن بندهای کوله پشتی خود مجبور هستند کوله پشتی شان را روی کمر حمل کنند که این بهانه اصل مورد قبول نیست و آنها می‌‌توانند با سفت کردن بند کوله پشتی آن را به شیوه صحیح حمل نمایند. حمل کردن کوله پشتی در چنین وضعیتی می‌تواند باعث خم شدن بدن به سمت جلو شود و فشار زیادی را به قسمت پایین کمر وارد نماید. شل بودن بندهای کوله پشتی باعث می‌شود که هنگام راه رفتن کیف شما به جهات مختلف حرکت کند و وضعیت مناسبی را به وجود بیاورد به همین دلیل باید به سفت کردن بندهای آن بپردازید.

پس از خریداری کوله پشتی کاملا دقت داشته باشید قبل از استفاده از آن بندهای کوله پشتی خود را سفت نمایید تا به طور صحیح روی کمر شما قرار بگیرد. با رعایت کردن این نکته به کمر و شانه خود لطف می‌کنید. در صورتی که برای تنظیم کردن بندهای کوله پشتی مشکل دارید و از کوله پشتی به همان شکل استفاده می‌کنید فشار زیادی را به بدن خود وارد می‌نماید. باید از نکات و دستورالعمل‌های مرتبط با نحوه استفاده صحیح از کوله پشتی پیروی کنید و بندهای آن را به طور صحیح ببندید. در صورتی که به هیچ عنوان بندهای کوله پشتی شما تنظیم می‌شود شاید وقت آن رسیده که به خریداری یک کوله پشتی جدید با قابلیت تنظیم بپردازید.

تناسب صحیح کوله پشتی


تناسب صحیح کوله پشتی

هر بار که قصد استفاده از کوله پشتی خود را دارید دقت کنید که بندهای آن شل نشده باشند. توجه کردن به نکات زیر می‌تواند به حفظ سلامت کمر و شانه شما کمک کند و از بروز درد و گرفتگی عضلات این نواحی پیشگیری نماید:

  • به جای آویزان کردن کوله پشتی از یک شانه باید آن را با هر دو شانه خود حمل کنید. استفاده از کوله پشتی در چنین حالتی کمی طول می‌کشد تا به یک عادت تبدیل شود اما ارزش امتحان کردن را دارد.
  • در صورت کوله پشتی شما دارای بند مخصوص کمر یا قفسه سینه است باید از آن استفاده کنید تا وزن کوله پشتی به طور یکسان در نواحی مختلف بدن توزیع شود و از تحت فشار قرار گرفتن یک ناحیه پیشگیری گردد. استفاده از بند مخصوص قفسه سینه باعث می‌شود که بندهای شانه به طور صحیح در جای خود باقی بمانند و از جابجا شدن کوله پشتی در هنگام راه رفتن جلوگیری گردد.
  • به تنظیم کردن بندهای شانه بپردازید تا کوله پشتی در حالت مناسبی قرار بگیرد. کوله پشتی شما نباید روی کمرتان قرار بگیرد و در هنگام راه رفتن به دو طرف متمایل گردد.
  • هنگام استفاده از لباسهای مختلف که ضخامت متفاوتی دارند باید به تنظیم مجدد بندهای کوله پشتی خود بپردازید تا از شل بودن یا سفت بودن بیش از حد بندهای کوله پشتی جلوگیری شود.
  • نباید کوله پشتی شما در هنگام راه رفتن حرکت کند زیرا این امر باعث می‌‌شود که فشار زیادی به گردن و شانه و کمر وارد گردد. استفاده از کوله پشتی در حالت ثابت توصیه می‌شود.

هنگامی‌ که شما به طور صحیح از کوله پشتی خود استفاده کنید دچار درد و ناراحتی نخواهید شد و وزن حاصل از کوله پشتی به طور یکسان در نواحی مختلف بدن تقسیم می‌شود.

وزن کوله پشتی


وزن حاصل از کوله پشتی شما می‌تواند سطوح مختلف از راحتی را به وجود بیاورد. استفاده از کوله پشتی برای مدرسه محل، کار یا رفتن به‌ هاکی بسیار راحت است اما نکته‌ ای که باید به آن توجه کنید این است که وزن کوله پشتی نباید بیشتر از ۱۰ درصد از وزن بدن باشد. به طور کلی وزن کوله پشتی باید شامل وزن آب موجود در بطری باشد. به عنوان مثال فردی که ۶۸ کیلوگرم وزن دارد نباید کوله پشتی او وزنی بیشتر از ۶ کیلو و ۸۰۰ گرم داشته باشد. در این وزن شانه‌ها به خوبی قادر به تحمل وزن حاصل از کوله پشتی هستند و هیچ گونه مشکلی برای فرد به وجود نمی‌آید و وزن حاصل از کوله پشتی به طور صحیح توزیع می‌گردد. اگر شما قصد دارید به مدت یک شبانه روز یا چند روز از کوله پشتی خود استفاده کنید نباید وزن آن بیش از ۲۰ درصد از وزن بدن باشد. در چنین حالتی فردی که ۶۸ کیلو وزن دارد مجاز به حمله کوله پشتی ۱۳ کیلویی خواهد بود در غیر این صورت سنگین بودن کوله پشتی باعث از بین رفتن تعادل خواهد شد و فشار زیادی را به بدن وارد می‌نماید. اگر شما عادت به حمل کردن کوله پشتی سنگین ندارید توصیه می‌شود که به تدریج وزن کوله پشتی خود را افزایش دهید تا عضلات شما برای تحمل وزن بیشتر آماده شوند. به استفاده از کوله پشتی و عادت کنید، به تنظیم بندهای آن بپردازید و در فواصل زمانی مشخص استراحت کنید.

نکات مرتبط با استفاده از کوله پشتی توسط کودکان


نکات مرتبط با استفاده از کوله پشتی توسط کودکان

کودکان نیز در هنگام استفاده از کوله پشتی باید از نکات مرتبط با نحوه استفاده از کوله پشتی توسط بزرگسالان پیروی کنند تا کوله پشتی به طور صحیح روی شانه‌های آنها قرار بگیرد. استفاده از هر دو بند کوله پشتی به جای یک بند توصیه می‌شود تا هیچ گونه اختلالی در فرآیند توزیع یکسان وزن کوله پشتی به وجود نیاید. وزن کوله پشتی کودکان نباید ۱۰ تا ۲۰ برابر بیشتر از وزن بدن آنها باشد. شما به عنوان پدر و مادر می‌توانید به سبک کردن وزن کوله پشتی کودک خود بپردازید و وسایل غیر ضروری آن را خارج نمایید. استفاده از یک کوله پشتی که دارای بند مخصوص کمر است به ویژه در مواردی که وزن کوله پشتی بیش از ۱۰ درصد از وزن بدن کودک می‌باشد توصیه می‌گردد. این امر به توزیع یکسان وزن حاصل از کوله پشتی و رفع فشار از روی شانه‌ها کمک می‌کند.

بند کوله پشتی باید دارای ضخامت و پهنای مناسب باشد و به طور صحیح روی شانه‌ها قرار بگیرد تا از اعمال فشار بیش از حد به کمر و سایر نواحی بدن جلوگیری گردد. در صورتی که کوله پشتی فاقد بند مخصوص تنظیم کردن است باید به تهیه کوله پشتی مخصوص افراد کوتاه قد بپردازید. باید وسایل درون کوله پشتی به نحوی تنظیم شود که برخی از اشیای تیز از قبیل کتاب باعث آسیب دیدگی کمر نشود. به کودک خود کمک کنید به منظم کردن و سازماندهی محتویات کوله پشتی بپردازد به نحوی که وسایل سنگین به قسمت مرکزی کمر نزدیکتر شوند. این امر باعث می‌شود که در هنگام راه رفتن کوله پشتی دچار حرکت به طرفین نشود.

نکات مرتبط با خرید کوله پشتی مناسب


کودکان و بزرگسالانی که هر روز از کوله پشتی استفاده می‌کنند باید در هنگام تهیه کوله پشتی مناسب برخی فاکتورهای مهم که به شرح زیر می‌باشند را مورد توجه قرار دهند.

عرض کوله پشتی

عرض کوله پشتی نباید بیشتر از عرض بالا تنه کودک باشد به نحوی که کوله پشتی به ‌طور صحیح روی کمر قرار بگیرد و از شانه‌ها بیرون نزند. بهتر است به تهیه یک عدد کوله پشتی مناسب بپردازید که عرض آن کمتر از بالا تنه می‌باشد.

بندهای کوله پشتی

شما باید به انتخاب یک کوله پشتی مناسب بپردازید که بند آن قابلیت تنظیم را دارد و می‌توانید در هنگام پوشیدن تیشرت یا کت زمستانی از کوله پشتی خود استفاده کنید. نباید بند کوله پشتی بسیار بزرگ باشد که باعث آسیب رساندن به شانه‌ها شود. برخی از انواع کوله پشتی دارای بند مخصوص کشاله ران هستند که به رفع فشار از شانه‌ها کمک می‌کنند. اگرچه بندهای مخصوص کشاله ران در کوله پشتی مخصوص هاکی طراحی شده است برخی از انواع کوله پشتی معمولی نیز دارای چنین قابلیتی می‌باشند. اگر شما در هنگام استفاده از کوله پشتی دچار درد کمر یا شانه شده‌ اید بهتر است از بندهای مخصوص کشاله ران نیز استفاده نمایید. بند مخصوص قفسه سینه نیز به افزایش پایداری کوله پشتی کمک می‌‌کند. در صورتی که کوله پشتی شما در هنگام راه رفتن جابجا می‌شود بهتر است بندهای مخصوص قفسه سینه را ببندید.

طول بالا تنه

طول کوله پشتی به ویژه در کودکان و زنانی که بالا تنه کوچکی دارند اهمیت بسیار زیادی دارد زیرا برخی از انواع کوله پشتی مخصوص مردانی هستند که بالا تنه آنها بزرگ است. هنگامی‌ که از کوله پشتی استفاده می‌‌کنید بندهای آن را تنظیم نمایید به نحوی که کمی پایین تر از شانه‌های شما قرار بگیرد. باید قسمت انتهای کوله پشتی در ناحیه کمر قرار بگیرد و از کشاله ران پایین تر نرود. روش دیگری که به منظور بررسی طول کوله پشتی مورد استفاده قرار می‌گیرد این است که بند مخصوص کشاله ران به آن متصل شده باشد و با امتحان کردن آن متوجه خواهید شد که آیا کوله پشتی با شرایط جسمانی شما مطابقت دارد یا خیر. در صورتی که در ناحیه شانه‌ها فاصله ایجاد شده باشد باید بدانید که کوله پشتی برای شما خیلی بزرگ است و در صورتی که بندهای کوله پشتی پایین تر از کمر قرار بگیرند متوجه خواهید شد که کوله پشتی مورد نظر با بالاترین شما تناسب ندارد.

کوله پشتی مخصوص کودکان و زنان

کوله پشتی مخصوص زنان یک گزینه عالی برای تعداد زیادی از آن‌ها محسوب می‌‌شود زیرا علاوه بر آنکه ارتفاع کوتاه تری دارند دارای بندهای مخصوص شانه هستند که با ساختار بدن زنان تناسب دارند. کوله پشتی مخصوص کودکان نیز برای کودکان توصیه می‌‌شود زیرا بالا تنه مناسبی دارد و بزرگتر از عرض شانه‌های آنها نیست. زنانی که بالا تنه کوتاهی دارند می‌توانند از این نوع کوله پشتی به عنوان یک نوع کیف مناسب استفاده کند.

مطالب مرتبط :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست
Call Now Buttonتماس