شانه درد و آسیب‌های شانه : درمان درد شانه و بهبود دامنه حرکتی مفصل

شانه درد هنگامی رخ می‌دهد که مفصل شانه یا عضلات اطراف آن، رباط‌ها و تاندون‌ها آسیب ببینند. درد می‌تواند در قسمت قدامی و خلفی شانه رخ دهد اما مشخص شده‌است که درد قدامی شانه در بین افراد بیش‌تر است. بیش‌ترین دلایل شانه درد، فشار بیش از حد، شکستگی، آرتروز و حتی عفونت یا تومور است. درمان درد شانه همیشه مهم است. روش‌های محافظه‌کارانه محبوب‌ترین و بهترین راه‌کار برای شروع است! هنگام احساس درد ناشی از آسیب‌دیدگی شانه یا یک بیماری، ممکن است فیزیوتراپی اولین درمان توصیه شده باشد. با این حال، فیزیوتراپیست بسته به شدت آسیب‌دیدگی شما نیز برنامه درمانی را مشخص می‌کند.

دلایل شایع درد شانه 


دلایل شایع درد شانه

آیا از درد شانه‌های خود رنج می‌برید؟ فهمیدن دلایل درد شانه که شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد می‌تواند اولین قدم برای درمان باشد. در این‌جا شایع‌ترین دلایل درد شانه آورده شده‌است. این شامل:

آسیب‌دیدگی و پارگی روتاتور کاف

روتاتور کاف گروهی از چهار عضله است که در شانه قرار دارد. آن‌ها به ثبات شانه و به حرکت آن کمک می‌کنند. هم‌چنین یکی از شایع‌ترین نقاط برای آسیب دیدگی است، اگرچه ممکن است روتاتور کاف ماه ها یا سال‌ها قبل از شروع علائم شانه درد آسیب ببیند.

آرتروز شانه 

استئوآرتریت (OA) بیماری پیری است که شایع‌ترین نوع آرتروز است. این مهم‌ترین علت شانه درد و ناتوانی در بزرگ‌سالان است. در حقیقت، بیش از 1/3 بزرگسالان بالای 65 سال از این اختلال رنج می‌برند. آرتروز در شانه زمانی اتفاق می‌افتد که غضروف پوشاننده مفصل شروع به فرسایش کند، اگرچه ممکن است در هر مفصلی ایجاد شود. با از بین رفتن این لایه محافظ، اصطکاک افزایش می‌یابد همان‌طور که تماس مستقیم استخوان‌های سوکت می‌تواند منجر به آسیب استخوان شود.

کپسولیت چسبنده شانه 

کپسولیت چسبنده، معروف به شانه منجمد، بیماری است که باعث درد شانه می‌شود و دامنه حرکت شانه را محدود می‌کند. به طور معمول وقتی بافت شانه ضخیم شده و جای زخم ایجاد می‌کند که فضای کمی برای چرخش صحیح مفصل باقی می‌گذارد. خطر ابتلا به این بیماری در صورت بهبودی از سایر موارد پزشکی که از حرکت بازوها جلوگیری می‌کند، افزایش می‌یابد.

دررفتگی شانه 

دررفتگی علت شدید دیگر درد شانه است که می‌تواند در اثر ضربه شدید یا زمین خوردن رخ دهد. هنگامی که یک شانه از جا در می‌آید، استخوان بازو از سوکت شل می‌شود، که می‌تواند رباط‌ها و تاندون‌ها را پاره کند. این واقعه بسیار دردناک است و اگررخ دهد در اسرع وقت باید به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید. مراقبت های نادرست می‌تواند منجر به آسیب عصبی شود و به محض دررفتن شانه، احتمال تکرار آن بسیار بیش‌تر است.

معالجه شامل ویزیت یک متخصص پزشکی است که باید شانه دررفته را به داخل سوکت برگرداند که اصطلاحاً آن را جا انداختن می‌نامند. پس از آن، پزشک به احتمال زیاد بازو را برای چند هفته در یک آویز بی حرکت کرده و ورزش توان بخشی را تجویز می‌کند. اگر دررفتگی شانه به یک بیماری مزمن تبدیل شود، ممکن است برای ترمیم رباط‌ها به جراحی نیاز باشد.

سندروم خروجی قفسه سینه 

سندروم خروجی قفسه سینه گروهی از اختلالات است که با فشرده شدن رگ‌های خونی یا اعصاب در مجاری خروجی قفسه سینه ایجاد می‌شود. این خروجی فضای کوچکی است که بین استخوان یقه و دنده اول قرار دارد. این به طور معمول باعث درد در شانه‌ها و گردن همراه با کمی بی حسی در انگشتان و تغییر رنگ در اندام ها به دلیل جریان خون ناکافی می‌شود. این علائم هنگامی که بازو به طرف بالا کاملاً کشیده می‌شود، می‌توانند بدتر شوند.

علت دقیق سندرم خروجی قفسه سینه همیشه مشخص نیست، اما شرایط خاصی می‌توانند باعث پیشرفت آن شوند. این موارد شامل بزرگ شدن عضلات به دلیل وزنه برداری، حرکت تکراری یا آسیب‌دیدگی، تأثیرات شدید مانند تصادفات رانندگی، افزایش وزن و بارداری است.

دلایل بیش‌تر درد شانه 

علاوه بر این دلایل درد شانه، برخی از دلایل شامل موارد زیر است:

  • شکستگی یا جراحات دیگر
  • حرکت ناگهانی یا کشیدن
  • فیبرومیالژیا
  • درد گردن که با مشکلات شانه مرتبط است
  • تنگی کانال نخاعی
  • لوپوس

علائم 


علائم درد شانه

علائم درد شانه عبارتند از:

  • تورم و حساسیت در ناحیه شانه
  • درد شدید شانه
  • سفتی شانه
  • احساس ناراحتی مداوم
  • عدم توانایی در بلند کردن اجسام
  • هنگام پایین آوردن بازو با مانع روبرو می‌شوید
  • کاهش قدرت بازو
  • محدود کردن در حرکت بازو
  • گردن درد

چگونه درد شانه را درمان کنیم؟ 


اگر از درد در شانه‌های خود رنج می‌برید، درمانی وجود دارد که می‌تواند به شما کمک کند.

تسکین شانه درد 

مسکن‌های ساده (پاراستامول) یا داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی، NSAIDS، (ایبوپروفن) بدون نسخه در دسترس هستند و می‌توانند برای شانه درد بسیار موثر باشند. اگر در حال حاضر از هر نوع دارویی استفاده می‌کنید، توصیه می‌شود قبل از استفاده با پزشک خود مشورت کنید. در صورت نیاز بیمار به داروهای بیش‌تر، ممکن است تزریق استروئید داخل مفصل برای بیمار انجام شود.

کاهش فشار روی شانه‌ها 

اگر شانه درد دارید، بهتر است به فعالیت‌های روزمره خود بپردازید، اما سعی کنید در این کار زیاده روی نکنید. برای شروع باید سرعت خود را به‌دست آورید و سعی کنید هر روز کمی بیش‌تر کار کنید.

فیزیوتراپی 

فیزیوتراپی برای درمان درد شانه

فیزیوتراپیست‌ها از روش‌های مختلفی برای کمک به درمان شانه درد استفاده می‌کنند. مجموعه‌ای از روش‌های درمانی وجود دارد که می‌تواند به تقویت، تسکین و بهبود عضلات شانه کمک کند. مواردی که فیزیوتراپیست شما استفاده می‌کند ممکن است بسته به علت درد شانه، نیازها و اهداف کلی شما در بازتوانی متفاوت باشد.

بسته‌های گرم 

فیزیوتراپیست‌ها بسته‌های گرم و مرطوب را در چندین لایه حوله می‌پیچند و آ‌ن‌ها را روی ناحیه شانه‌ای که نیاز به درمان دارد، قرار می‌دهند. گرمای تأمین شده توسط بسته‌های گرم چندین مزیت مهم دارد. ماهیچه‌های محکم شانه را شل کرده و باعث شل شدن بافت‌ها می‌شود این درد گرفتگی شانه ناشی از تنش عضلانی است. هم‌چنین باعث گشاد شدن عروق رگ‌های خونی می‌شود که گردش خون در ناحیه را افزایش می‌دهد. بیماران مبتلا به کشیدگی عضلات شانه یا آرتروز شانه اغلب از درمان با بسته‌های گرم مرطوب بهره‌مند می‌شوند.

بسته‌های سرد و سرما درمانی 

بسته‌های سرد یک ماده ژل منجمد است که توسط فیزیوتراپیست‌ها برای درمان شانه درد و التهاب استفاده می‌شود. بسته‌های سرد را در یک حوله مرطوب می‌پیچند و مستقیماً روی شانه می‌گذارند. اثرات انجماد منتقل شده به عضله تحتانی و بافت بیمار اثرات مفیدی دارد. کاهش دمای بافت باعث انقباض عروقی رگ‌های خونی در شانه می‌شود. این امر با بسته شدن رگ‌های خونی موضعی، تورم شانه را کاهش می‌دهد و جریان خون را محدود می‌کند. با کاهش التهاب، می‌توان درد شانه را کنترل و کاهش داد.

روش دیگری که ممکن است فیزیوتراپیست شما از سرما درمانی برای درد شانه استفاده کند، ماساژ یخ است. فیزیوتراپیست‌های شما ممکن است قالب‌های یخ را در فریزر نگه دارند. یخ‌های قالبی شکل سپس بر روی زیر رگ‌های آسیب‌دیده ماساژ داده می‌شوند تا به کنترل درد شانه و التهاب کمک کنند.

اولتراسوند 

اولتراسوند برای درمان درد شانه

دستگاه‌های اولتراسوند یک روش درمانی شانه درد است که توسط درمان‌گران فیزیوتراپی مورد استفاده قرار می‌گیرد و از امواج صوتی با فرکانس بالا یا پایین استفاده می‌کنند. این امواج صوتی به بافت شانه و عروق اطراف منتقل می‌شوند. آن‌ها به عضلات شانه نفوذ کرده و باعث گرم شدن عمیق بافت / عضله می‌شوند. این امر باعث بهبود بافت شانه می‌شود و بنابراین در درمان گرفتگی شانه و درد مفید است. اثر گرم شدن امواج صوتی هم‌چنین باعث گشاد شدن عروق و افزایش گردش خون در ناحیه شانه می‌شود که به بهبود کمک می‌کند. فیزیوتراپیست هم‌چنین می‌تواند فرکانس دستگاه را برای استفاده از امواجی که باعث کاهش التهاب شانه می شود، تنظیم کند. در اولتراسوند باید احتیاط شود: تحقیقات نشان می‌دهد که گرم شدن و گشاد شدن عروق حاصل از سونوگرافی به عمل‌کرد کلی بهبود یافتن عضله شانه کمک نمی‌کند.

فونوفورز 

فونوفورز مشابه اولتراسوند است. این شامل تزریق دارو از طریق پوست به بافت شما با استفاده از سونوگرافی است. در طی این حالت، پزشک شما از دستگاه اولتراسوند استفاده می‌کند و ژل دارویی روی شانه آسیب‌دیده شما قرار می‌گیرد. غالباً، داروی ضد التهابی مانند دگزامتازون در طی فونوفورز استفاده می‌شود.

دستگاه تحریک الکتریکی اعصاب از طریق پوست (TeNS)

درمان درد شانه با دستگاه تحریک الکتریکی اعصاب از طریق پوست (TeNS)

یک واحد TENS مخفف تحریک الکتریکی عصب از طریق پوست است. این دستگاه کوچکی است که با باتری کار می‌کند و از انتقال برق برای کاهش درد شانه استفاده می‌کند. الکترودها به شانه وارد می‌شوند. دستگاه روشن شده و جریان الکتریکی از طریق الکترودها ارسال می‌شود. احساس سوزن سوزن شدن در پوست شانه و عضله احساس می‌شود. این سیگنال درد را که از ناحیه آسیب‌دیده به اعصاب اطراف منتقل می‌شود، مختل می‌کند. با قطع این سیگنال، بیمار درد شانه کم‌تری را احساس می‌کند.

بریس شانه‌ای 

درمان درد شانه با بریس شانه

ممکن است آسیب‌دیدگی شما نیاز به استفاده از اسلینگ، بریس یا پشتیبانی داشته باشد تا به شما در حرکت بهتر کمک کند و فیزیوتراپیست می‌تواند به شما در یادگیری نحوه استفاده صحیح از آن کمک کند.

لیزر درمانی 

درمان درد شانه با لیزر درمانی

لیزر درمانی برای شانه درد شامل استفاده از لیزر و دیودهای ساطع کننده نور برای بهبود شانه آسیب‌دیده است. لیزرهایی با طول موج خاص به بافت‌های آسیب‌دیده شما تابانده می‌شوند و این نظریه وجود دارد که این نور باعث سرعت بخشیدن به روند سلولی می‌شود و باعث تسریع در ترمیم این بافت‌های آسیب‌دیده می‌شود.

نوار کینزیولوژی 

نوار کینزیولوژی یا K-Tape، یک روش درمانی نسبتاً جدید در فیزیوتراپی و تمرینات ورزشی برای درد شانه است. نوار پارچه‌ای مخصوصی برای کاهش درد، بهبود گردش خون یا تسهیل عملکرد شانه، روی شانه شما زده می‌شود. نوار می‌تواند تا پنج روز در جای خود بماند تا به بهبود وضعیت شما کمک کند.

تمرینات درد شانه 

یک قدم مهم برای دست‌یابی به تسکین درد شانه، درک بدن و روی ‌آوردن به ورزش است. شانه شما فقط یک مفصل ساده نیست بلکه یک مفصل توپی و سوکت است که توسط ماهیچه‌ها، تاندون‌ها و رباط‌ها به هم چسبیده است. تمام قسمت‌های شانه با هم کار می‌کنند تا چرخش و ثبات حاصل شود.

اگر فقط یکی از اجزای شانه آسیب ببیند، احساس ناراحتی می‌کنید. در بعضی موارد، درد در شانه شما به دلیل ناحیه دیگری از بدن است که با شانه کار می‌کند. اگر تاندونیت شانه خفیف دارید، تمرینات فیزیوتراپی یک درمان خارق‌العاده است.

برخی از تمرینات شانه پیچیده هستند و به ویژه پس از آسیب‌دیدگی شانه با کمک یک متخصص فیزیوتراپی انجام می‌شوند. با این حال، تمرینات دیگر در خانه تمرینات راحتی است که ممکن است درد را تسکین داده و از ناراحتی‌های بعدی جلوگیری کند.

در اینجا لیستی از تمرینات درد شانه آورده شده‌است:

کشش بازو در قفسه سینه

تمرین کشش بازو در قفسه سینه برای درمان درد شانه

شما باید عضلات و مفاصل را گرم کنید بنابراین استفاده از کشش بازو در قفسه سینه راهی عالی برای شل شدن عضلات است. در هنگام انجام تمرین، در صورت احساس درد شانه‌ها را پایین بیاورید.

  • بگذارید بازوی راست نزدیک کمرتان آویزان شود.
  • با استفاده از دست چپ آرنج راست خود را بگیرید و بازوی راست را از طرف سینه به سمت بازوی چپ بکشید. در حالت ایده‌آل، شما باید بتوانید دستان خود را مقابل سینه خود بکشید و هرگز احساس ناراحتی نکنید.
  • موقعیت را برای 30 تا 60 ثانیه نگه دارید و احساس کشیدگی کنید.
  • این کار را با بازوی دیگر خود تکرار کنید. هر دو طرف را سه تا پنج بار انجام دهید.

کشش‌های گردن 

تمرینات کششی گردن برای درمان درد شانه

گردن اغلب در درد شانه نقش دارد بنابراین کشش‌های ساده گردن ایده‌آل است. از این تمرین می‌توان به عنوان گرم کننده نیز استفاده کرد.

  • بایستید و پاهای خود را به اندازه عرض مفصل ران باز کنید.
  • بازوها را از کنار خود آویزان کنید.
  • مستقیم به جلو نگاه کنید.
  • سر خود را به سمت راست بچرخانید و سعی کنید گوش خود را تا شانه لمس کنید.
  • کشش کشیده شده در امتداد شانه و گردن چپ را احساس خواهید کرد.
  • 10 ثانیه در این حالت بمانید.
  • تمرین را روی شانه دیگر تکرار کنید.
  • برای هر طرف سه بارتکرارکنید.

 رول شانه 

تمرین رول شانه برای درمان درد شانه

تمرین اساسی دیگری که به شل شدن عضلات شما کمک می‌کند، رول شانه است. بسیاری این کار را به عنوان گرم کننده انجام می‌دهند. اجرای آن آسان است.

  • صاف بایستید و پاها را از هم دور کنید.
  • بازوها را به پهلوها آویزان کنید.
  • نفس عمیق بکشید و شانه‌ها را به سمت بالا ببرید تا به آرامی بچرخد.
  • شانه‌ها را در حالت بلند به عقب حرکت دهید تا عضلات تیغه شانه خود را به هم فشار دهید.
  • بازدم را انجام دهید و شانه‌ها را پایین بیاورید.
  • شانه‌ها را به سمت جلو حرکت دهید و در امتداد پشت شانه‌ها احساس کشیدگی کنید.
  • 10 بار تکرار کنید.

چرخش باند بیرونی

تمرین چرخش باند بیرونی برای درمان درد شانه

چرخش باند تمرین خوبی برای تقویت شانه است. برای انجام تمرین به مقاومت یا نوار تمرینی نیاز دارید.

  • یک نوار مقاومت را به یک جسم در سطح آرنج وصل کنید.
  • نوار تمرینی را با دست بیش از اندازه بکشید. بلند بایستید و آرنج خود را بالا بیاورید به طوری که قسمت بالای بازو با شانه شما همسو باشد.
  • بازو را در آرنج 90 درجه خم کنید. بازو باید موازی زمین باشد.
  • دست و بازو را خارج از بدن بچرخانید و آرنج را در کنار خود نگه دارید.
  • حرکت را به حالت اول برگردانید. مفصل شانه شما از این ورزش بهبود میابد.
  • پنج تا 10 مرتبه انجام دهید.

مطالب مرتبط :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
Call Now Buttonمشاوره و تماس