درمان پارگی رباط صلیبی (ACL): با جراحی یا بدون جراحی؟

  1. خانه
  2. /
  3. مقالات
  4. /
  5. درمان پارگی رباط صلیبی (ACL): با جراحی یا بدون جراحی؟

رباط صلیبی قدامی (ACL) یکی از چهار رباط مهم مفصل زانو است که عملکرد زانو را هماهنگ کرده و باعث ثبات مفصل زانو می‌شود. رباط صلیبی زمانی آسیب می‌بیند که نیرویی شدید به طور ناگهانی به زانو وارد می‌شود. با وجود اینکه روش‌های غیرجراحی می‌توانند دامنه حرکتی مفصل زانو را تا حد زیادی بهبود ببخشند اما درمان قطعی پارگی رباط صلیبی تنها به‌وسیله جراحی ممکن است. جراحی به روش بازسازی انجام می‌شود که ثبات زانو را برگردانده و پس از طی دوره توان‌بخشی، امکان بازگشت به فعالیت‌های فیزیکی سنگین‌تر مثل ورزش را فراهم می‌کند.

 بیمار پس از پارگی رباط صلیبی و بهبود تورم، درد، و التهاب آن می‌تواند زندگی خود را بدون متصل بودن این رباط ادامه دهد و عادی راه برود. اما متصل نبودن رباط صلیبی باعث کاهش دامنه حرکتی زانو شده و موجب خالی‌کردن زانو هنگام حرکات چرخشی، و بالارفتن احتمال آسیب‌دیدگی‌های زانو در درازمدت، علی‌الخصوص پارگی مینیسک، می‌شود. متخصصین به افرادی که جوان‌تر هستند، فعالیت بدنی بالایی دارند یا ورزشکار هستند قطعاً جراحی رباط صلیبی را پیشنهاد می‌کنند. اما افراد مسن‌تر که تحرک پایینی دارند می‌توانند با بهره‌گیری از درمان‌های غیرجراحی، بدون رباط صلیبی به زندگی عادی خود بازگردند.

پارگی رباط صلیبی چیست؟

پارگی رباط صلیبی چیست؟پارگی رباط صلیبی زمانی اتفاق می‌افتد که رباط صلیبی قدامی در مفصل زانو آسیب می‌بیند. رباط صلیبی قدامی یکی از 4 رباطی است که به ثبات مفصل زانو کمک می‌کند. این رباط در مرکز مفصل زانو به‌صورت ضربدری روی رباط صلیبی خلفی قرار گرفته و استخوان ران را به درشت‌نی متصل می‌کند. حرکت‌هایی که فشار ناگهانی به زانو وارد می‌کنند، مثل کاهش ناگهانی سرعت، توقف ناگهانی، چرخش یا تغییر جهت ناگهانی، پریدن و فرود آمدن روی پا ممکن است موجب پارگی رباط صلیبی شوند. در مواردی نیز ضربه ناگهانی به زانو می‌تواند سبب آسیب و پارگی رباط صلیبی شود.

 

علائم پارگی رباط صلیبی

علائم پارگی رباط صلیبی عبارت‌اند از:

  • شنیدن صدایی شبیه به ترک خوردن در لحظه وقوع آسیب
  • احساس بی‌ثباتی در زانو هنگام ایستادن
  • درد و تورم که معمولاً پس از مدتی خودبه‌خود رفع می‌شود
  • از دست دادن دامنه حرکتی مفصل زانو مثل چرخاندن یا خم و راست کردن زانو
  • حساسیت به تماس در امتداد خط مفصلی

تشخیص پارگی رباط صلیبی

متخصص ارتوپد ابتدا در مورد علت و علائم آسیب و سابقه آسیب‌های قبلی سؤالاتی می‌پرسد. سپس زانوی آسیب‌دیده را معاینه کرده، میزان درد، تورم و دامنه حرکتی را بررسی و زانو را از نظر ساختاری با زانوی سالم مقایسه می‌کند. علاوه بر معاینه فیزیکی کامل، پزشک ممکن است برای بررسی دقیق‌ترِ میزان آسیب، تصویربرداری با MRI را تجویز کند. تصویربرداری با اشعه x آسیب به رباط را نشان نمی‌دهد و تنها برای اطمینان از عدم شکستگی استخوان تجویز می‌شود.

درجات آسیب رباط صلیبی

آسیب‌های رباط صلیبی در سه سطح 1، 2 و 3 درجه‌بندی می‌شوند:

  • آسیب درجه 1: رباط صلیبی دچار کشیدگی شده اما پارگی وجود ندارد و زانو ثبات کافی دارد.
  • آسیب درجه 2: که به‌ندرت دیده می‌شود و در آن رباط صلیبی دچار کشیدگی و پارگی نسبی شده است.
  • آسیب درجه 3: رباط صلیبی به طور کامل پاره شده و زانو دچار بی‌ثباتی شده است.

آیا پارگی رباط صلیبی نیاز به جراحی دارد؟

راه‌رفتن بدون رباط صلیبی نیز ممکن است. اما فقدان آن، احتمال وقوع آسیب‌های زانو به‌ویژه پارگی مینیسک را افزایش می‌دهد. ازاین‌رو انتخاب روش درمان باتوجه‌به هدف فرد آسیب‌دیده از درمان و سطح فعالیت‌های زندگی روزمره او متفاوت است. بطور کلی انتخاب روش درمان به چند عامل بستگی دارد:

  • سن: هر چه فردِ آسیب دیده جوان‌تر باشد احتمال بیشتری دارد که در آینده دچار آسیب‌های بیشتر زانو شود چرا که افراد جوان فعالیت فیزیکی بیشتری دارند. در مقابل، افراد مسن فعالیت فیزیکی کمتری دارند؛ بنابراین برای افراد جوان درمان جراحی و برای افراد مسن که سبک زندگی آرام‌تری دارند درمان غیرجراحی مناسب‌تر است. با این‌ وجود افراد مسنی که سطح فعالیت نسبتاً بالایی دارند با نظر پزشک می‌توانند جراحی پارگی رباط صلیبی را انجام دهند. ریسک جراحی در این افراد بالاتر از جوانان و میان‌سالان است و به همین دلیل لزوم و امکان جراحی در این افراد بستگی به شرایط کلی سلامت آنان، بیماری‌های زمینه‌ای، سطح فعالیت، و مهم‌تر از همه نظر پزشک دارد.
  • فعالیت ورزشی: ورزشکاران در مقایسه با افراد معمولی بیشتر در معرض آسیب‌های زانو قرار دارند و درمان جراحی در مورد آن‌ها اولویت دارد.
  • شغل: کسانی که به واسطه شغل خود فعالیت فیزیکی بیشتری دارند نیز بهتر است برای جلوگیری از آسیب‌های بیشتر زانو روش جراحی را انتخاب کنند.
  • درجه آسیب: در مورد آسیب‌های درجه 1 و 2 که آسیب رباط نسبی است، امکان انتخاب درمان غیرجراحی وجود دارد، اما آسیب درجه 3 که در آن پارگی رباط صلیبی کامل است، برای بهبود کامل و بازیابی ثبات زانو نیاز به جراحی دارد.

در جدول زیر شیوه درمان پیشنهادی با توجه به شرایط سنی، میزان فعالیت و میزان پارگی رباط صلیبی را به طور خلاصه مشاهده می‌کنید.

سن سطح فعالیت میزان پارگی رباط درمان پیشنهادی
جوان بالا / ورزشکار درجه 3 جراحی
جوان بالا / ورزشکار درجه 2 جراحی
جوان پایین درجه 3 جراحی
جوان پایین درجه 1 یا 2 درمان غیرجراحی
مسن بالا درجه 3 جراحی (با نظر پزشک)
مسن پایین درمان غیرجراحی

در این جدول نیز می‌توانید مقایسه جوانب مختلف درمان غیرجراحی و درمان جراحی پارگی رباط صلیبی را مشاهده کنید.

جوانب درمان درمان غیرجراحی درمان جراحی
هدف از درمان کاهش علائم و بهبود عملکرد زانو بازسازی رباط و بازگرداندن ثبات زانو
فرایند درمان فیزیوتراپی و درمان‌های جانبی جایگزینی رباط پاره شده با گرافت
دوره نقاهت کوتاه تر، بسته به نتایج توان‌بخشی طولانی‌تر، شاید تا یک سال
بازگشت به ورزش به صورت محدود به‌کمک توان‌بخشی بازگشت کامل پس توان‌بخشی
خطر آسیب مجدد خطر بالقوه آسیب مجدد کاهش خطر آسیب مجدد
پایداری زانو در بلندمدت ثبات نسبی ثبات تقریبا کامل
خطرات احتمالی خطر تکرار آسیب خطرات مرتبط با جراحی
هزینه هزینه کمتر هزینه بیشتر

شروع درمان نیز در دو روش متفاوت است. درحالی‌که درمان جراحی باید پس از رفع درد و ورم و بازیابی دامنه حرکتی شروع شود، درمان غیرجراحی را می‌توان مدت کوتاهی پس از آسیب آغاز کرد. مطالعات نشان می‌دهند بیمارانی که درمان غیرجراحی را ظرف دو هفته از آسیب رباط صلیبی شروع کرده‌اند نسبت به افرادی که پس از گذشت دو هفته اقدام به درمان کرده‌اند، بی‌ثباتی کمتری را در مفصل زانو نشان داده‌اند؛ بنابراین توصیه بر این است که درمان غیرجراحی ظرف دو هفته از آسیب رباط صلیبی آغاز شود و یک برنامه توان‌بخشی دقیق برای تقویت ساختارهای آسیب‌دیده مفصل زانو برای رسیدن به نتایج مطلوب در فرایند بازسازی و بهبود نقطه آسیب طراحی و دنبال شود (منبع).

سیر درمان از لحظه آسیب تا بهبودی کامل

معمولاً پزشک در مورد اینکه کدام نوع درمان برای بیمار گزینه مناسب‌تری است، توصیه‌های لازم را به او می‌کند. اما در کنار آن، آگاهی بیمار از سیر درمان در هر دو گزینه می‌تواند به او کمک کند تصمیم بهتری بگیرد.

سیر درمان بدون جراحی

سیر درمان بدون جراحی پارگی رباط صلیبی

  • مرحله اول – پس از آسیب (تا 2 هفته): مرحله اولیه درمان شامل استراحت و اقدامات ضدالتهابی برای رفع درد، ورم و بازیابی کامل دامنه حرکتی زانو است. ممکن است برای تحمل وزن و راه رفتن به استفاده از زانوبند طبی و عصا نیاز باشد.
  • مرحله دوم – توان‌بخشی متوسط (3 تا 5 هفته): اهداف درمان در این مرحله شامل انعطاف و بازیابی قدرت عضلات زانو، افزایش حس عمقی، واکنش‌های عصبی-عضلانی، راه رفتن عادی، بالا رفتن از پله‌ها و از بین رفتن بی‌ثباتی است.
  • مرحله سوم – توان‌بخشی آسیب‌های مزمن (6 تا 8 هفته): این مرحله از درمان به تقویت پیش‌رونده عضلات و حفظ انعطاف‌پذیری و دامنه حرکتی زانو می‌پردازد. در این مرحله بیمار باید بتواند دویدن را از سر بگیرد.
  • مرحله چهارم – بازگشت به فعالیت شغلی یا ورزش سبک (8 تا 12 هفته): تقویت عضلات و حفظ انعطاف و دامنه حرکتی همچنان در برنامه درمانی قرار دارد. بیمار باید بتواند با حفظ نکات ایمنی به محل کار یا ورزش برگردد. قدرت عضلات چهار سر ران و همسترینگ و همینطور نتیجه تست پرش تک پا باید به بیش از 90% در مقایسه با پای سالم برسد.

سیر درمان با جراحی

سیر درمان با جراحی پارگی رباط صلیبی

  • مرحله اول – قبل از جراحی: درمان اولیه پس از پارگی رباط صلیبی شامل استفاده از یخ، محافظت از مفصل به کمک زانوبند و استفاده از عصا است. درمان جراحی پس از فروکش‌کردن درد و تورم و بازیابی دامنه حرکتی زانو انجام می‌شود. اگر زودتر از این زمان اقدام به جراحی شود، زانو بعد از عمل سفت شده و توان‌بخشی بسیار سخت خواهد شد. این زمان بسته به سن فرد و میزان آسیب متفاوت است و ممکن است تا چند هفته طول بکشد.
  • مرحله دوم روز جراحی: جراحی پارگی رباط صلیبی شامل جایگزین‌کردن رباط آسیب‌دیده با گرافت یا بافت پیوندی است. درمان جراحی عموماً به روش آرتروسکوپی انجام می‌شود که یک روش کم تهاجمی با استفاده از برش‌های بسیار کوچک و دوربین است. معمولاً بیمار در همان روز جراحی مرخص خواهد شد.
  • مرحله سوم توان‌بخشی با CPM (هفته اول تا دوم): بلافاصله پس از جراحی، برنامه توان‌بخشی بیمار با استفاده از دستگاه CPM انجام می‌شود. CMP دستگاهی برای توان‌بخشی غیرفعال است تا مفصل را بدون تلاش بیمار حرکت دهد. این دستگاه مفصل را به طور مداوم با سرعت و دامنه حرکتی تعیین شده توسط درمانگر حرکت می‌دهد.

سیر درمان با جراحی پارگی رباط صلیبی

  • مرحله چهارم توان‌بخشی اولیه (هفته دوم تا ششم): با فروکش کردن درد و ورم بیمار می‌تواند با تحمل وزن کامل روی پا بایستد و راه برود. در صورت نیاز بیمار می‌تواند بین 1 تا 6 هفته از عصا استفاده کند. تمرین‌های توانبخشی روی خم کردن زانو، حرکات کششی عضلات پا، حفظ تعادل و راه رفتن تمرکز دارند.
  • مرحله پنجم توان‌بخشی متوسط (هفته ششم تا بیست و چهارم): در هفته ششم تا هشتم که زانو دامنه حرکتی کامل خود را بازیافت، تمرین‌های ورزشی برای تقویت عضلات زانو انجام می‌شود. در ماه چهارم دویدن آهسته با استفاده از بریس (زانوبند) ورزشی مجاز است. بیمار می‌تواند ورزش‌هایی مثل دوچرخه‌سواری و شنا را از سر بگیرد.
  • مرحله ششم توان‌بخشی پیشرفته (از ماه ششم): بعد از 6 ماه بیمار می‌تواند به ورزش برگردد. بااین‌حال بعضی افراد ممکن است به زمان و تمرین بیشتری نیاز داشته باشند و ورزشکاران حرفه‌ای قطعاً به زمان بیشتری نیاز خواهند داشت که ممکن است تا یک سال طول بکشد.

درمان غیرجراحی پارگی رباط صلیبی

در مواردی که رباط صلیبی دارای پارگی نسبی است، یا فرد به دلیل سن بالا یا سبک زندگی، سطوح فعالیت کم خطری دارد، درمان غیرجراحی یا درمان غیرتهاجمی رباط صلیبی می‌تواند اثربخش باشد. درمان غیرجراحی ترکیبی از فیزیوتراپی تخصصی و درمان تزریقی (تزریق پی آر پی و در مواردی پرولوتراپی یا تزریق اوزون) است.

مزایا خطرات
– اجتناب از عوارض احتمالی بعد از جراحی

– تکرار آسیب و ناپایداری زانو ممکن است به آسیب دائمی مفصل منجر شود

– افزایش احتمال آرتروز

– عدم امکان شرکت در ورزش‌هایی که دامنه حرکتی بالا در ناحیه زانو دارند

مزایا و خطرات درمان غیرجراحی پارگی رباط صلیبی

دوره اولیه درمان غیرجراحی که با عنوان مرحله حاد پس از آسیب شناخته می‌شود بر حذف علائم حاد شامل درد و ورم و ناتوانی‌های حرکتی ناشی از آسیب متمرکز است. پارگی رباط صلیبی معمولاً موجب همارتروز (خونریزی داخل مفصل)، از دست دادن حرکت، ضعف حاد در اندام درگیر، و کاهش قدرت عضله چهار سر ران می‌شود. برای رفع این آسیب‌ها در مراحل ابتدایی درمان تزریقی، و سپس دیگر روش‌های غیرتهاجمی مثل فیزیوتراپی، ورزش درمانی و … انجام می‌شوند تا بیمار را به فعالیت‌های روزمره زندگی باز گردانند.

  1. فیزیوتراپی و تمرین‌های توان‌بخشی

درمان غیرجراحی پارگی رباط صلیبی

تمرکز فیزیوتراپ در درمان پارگی رباط صلیبی افزایش تعادل، چابکی و قدرت عضلانی است تا فرد بتواند به فعالیت‌های معمول برگردد. در این مسیر فیزیوتراپ برنامه‌ای برای اصلاح حرکات بدنی مشخص می‌کند طوریکه فشار کمتری روی زانو وارد شود. هدف از انجام این حرکات تقویت عضلات اطراف زانو، افزایش انعطاف و دامنه حرکتی، و کاهش درد در ناحیه زانو است. به یاد داشته باشید که برای ایمن و مؤثربودن، تمرین‌های ورزشی باید تحت نظارت پزشک انجام شوند.

به طور معمول برنامه توان‌بخشی باید 4 تا 6 هفته ادامه پیدا کند، مگر اینکه توصیه پزشک خلاف آن باشد. پس از پایان دوره درمان، می‌توان تمرین‌ها را به‌عنوان یک برنامه ورزشی مادام‌العمر برای حفظ سلامت زانوها ادامه داد.

در حین انجام تمرین‌ها نباید احساس درد کنید. در صورت احساس درد با پزشک خود صحبت کنید. اگر در مورد نحوه انجام یک حرکت یا تعداد دفعات انجام آن مطمئن نیستید با پزشک خود مشورت کنید.

درمان غیرجراحی پارگی رباط صلیبی

نحوه تکرار 2 ست 4 تایی
چند روز در هفته؟ 6 تا 7 روز
ابزار مورد نیاز -
عضلات درگیر

عضله دوقلو و عضله نعلی

شما باید این کشش را در پاشنه و ساق پا احساس کنید.

نکته به کمرتان قوس ندهید.
دستورالعمل گام به گام

- رو به دیوار ایستاده و پای سالم خود را جلو قرار دهید بطوریکه زانو اندکی خم شده باشد. پای آسیب دیده صاف و کشیده در پشت سر قرار دارد، پاشنه صاف و انگشتان پا کمی به داخل متمایل هستند.

- هر دو پاشنه را صاف نگه داشته و باسن خود را به سمت دیوار هل دهید.

- این کشش را به مدت 30 ثانیه نگه دارید و سپس 30 ثانیه استراحت کنید. مجدداً حرکت را تکرار کنید.

درمان غیرجراحی پارگی رباط صلیبی

نحوه تکرار 2 تا 3 بار
چند روز در هفته؟ 4 تا 5 روز
ابزار مورد نیاز -
عضلات درگیر

عضلات چهار سر ران

شما باید این کشش را در جلوی ران احساس کنید.

نکته کمر را قوس ندهید و نچرخانید.
دستورالعمل گام به گام

- برای حفظ تعادل پشتی صندلی یا دیوار را بگیرید.

- زانو را خم کنید و پاشنه پا را به سمت باسن بالا بیاورید.

 - با دست مچ پای خود را بگیرید و به آرامی پاشنه را به بدن نزدیک کنید.

- به مدت 30 تا 60 ثانیه در این وضعیت بمانید.

- حرکت را روی پای مخالف تکرار کنید.

درمان غیرجراحی پارگی رباط صلیبی

نحوه تکرار 2 تا 3 بار
چند روز در هفته؟ 4 تا 5 روز
ابزار مورد نیاز -
عضلات درگیر

عضله همسترینگ

شما باید این کشش را در پشت ران و پشت زانو احساس کنید

نکته دستان خود را روی مفصل زانو قرار ندهید و نکشید
دستورالعمل گام به گام

- روی زمین دراز بکشید و هر دو پا را خم کنید.

- یک پا را از روی زمین بلند کرده و زانو را به سمت قفسه سینه بیاورید. دست‌ها را پشت ران زیر زانو قلاب کنید.

- پا را صاف کرده و سپس به آرامی به سمت سر بکشید تا زمانی که احساس کشش کنید (اگر در قلاب کردن دست‌ها پشت پا مشکل دارید، یک حوله را دور ران حلقه کنید، دو سر حوله را گرفته و پا را به سمت خودتان بکشید).

- به مدت 30 تا 60 ثانیه در این وضعیت بمانید.

- حرکت را روی پای مخالف تکرار کنید.

درمان غیرجراحی پارگی رباط صلیبی

نحوه تکرار 3 ست 10 تایی
چند روز در هفته؟ 4 تا 5 روز
ابزار مورد نیاز به مرور که اجرای تمرین آسان‌تر می‌شود، با اضافه کردن وزنه‌های دستی، میزان مقاومت را افزایش دهید. با وزنه 2 کیلوگرمی شروع کنید و به تدریج تا حداکثر 5 کیلوگرم پیش بروید.
عضلات درگیر

عضلات چهار سر ران، سرینی و همسترینگ

شما باید این تمرین را در جلو و پشت ران و در باسن خود احساس کنید.

نکته از ناحیه کمر به جلو خم نشوید.
دستورالعمل گام به گام

- بایستید و پاها را به فاصله شانه از هم باز کنید. دست‌ها را می‌توانید روی ران‌ها قرار بدهید یا در جلو دراز کنید. در صورت نیاز، برای حفظ تعادل پشتی صندلی یا دیوار را بگیرید.

- سینه را بالا نگه داشته و باسن را به آرامی حدود 25 سانتی‌متر پایین بیاورید بطوریکه انگار قصد دارید روی یک صندلی بنشینید.

- وزن را روی پاشنه‌ها قرار دهید و 5 ثانیه در وضعیت اسکوات بمانید.

- از طریق پاشنه خودتان را هل بدهید و بدن را به حالت ایستاده برگردانید.

درمان غیرجراحی پارگی رباط صلیبی

نحوه تکرار 3 ست 10 تایی
چند روز در هفته؟ 4 تا 5 روز
ابزار مورد نیاز به مرور که اجرای تمرین آسان‌تر می‌شود، با اضافه کردن وزنه‌های مچ پا، میزان مقاومت را افزایش دهید. با وزنه 2 کیلوگرمی شروع کنید و به تدریج تا حداکثر 5 کیلوگرم پیش بروید.

می توانید این حرکت را در باشگاه تناسب اندام، روی دستگاه و زیر نظر یک مربی انجام دهید.

عضلات درگیر

عضلات همسترینگ

شما باید این تمرین را در پشت ران خود احساس کنید.

نکته پای خود را خم کنید و زانوها را نزدیک به هم نگه دارید.
دستورالعمل گام به گام

- برای حفظ تعادل پشتی صندلی یا دیوار را بگیرید.

- زانوی آسیب دیده را خم کنید و پاشنه را تا جایی که احساس درد نکنید به سمت سقف بالا ببرید.

- به مدت 5 ثانیه در این وضعیت بمانید و سپس استراحت کنید. حرکت را تکرار کنید.

درمان غیرجراحی پارگی رباط صلیبی

نحوه تکرار 2 ست 10 تایی
چند روز در هفته؟ 6 تا 7 روز
ابزار مورد نیاز صندلی به عنوان تکیه‌گاه
عضلات درگیر

عضله دوقلو و عضله نعلی

شما باید این کشش را در ساق پا احساس کنید.

نکته وزن خود را روی قسمت جلوییِ کف پا متمرکز کنید.
دستورالعمل گام به گام

- طوری بایستید که وزن بین دو پا تقسیم شود. برای حفظ تعادل پشتی صندلی یا دیوار را بگیرید.

- پای سالم خود را از روی زمین بلند کنید و اجازه دهید وزن شما کاملاً روی پای آسیب دیده قرار بگیرد.

- پاشنه پای آسیب دیده را تا جایی که می‌توانید بالا آورده و سپس پایین ببرید.

تزریق پلاسمای غنی از پلاکت-PRP

پی آر پی تراپی نوعی درمان ارتوپدی شامل تزریق پلاسمای غنی از پلاکت به محل آسیب است. بدن به طور طبیعی پلاسما تولید می‌کند که حاوی پلاکت است. پلاکت‌ها حاوی غلظت بالایی از فاکتور رشد (نوعی پروتئین که ترمیم سلولی را در بدن تحریک می‌کند) هستند.

برای تولید پلاسمای غنی از پلاکت، مقداری از خون فرد گرفته شده، در یک سانتریفیوژ با سرعت بالا می‌چرخد تا پلاسما و پلاکت از سایر ترکیبات خون جدا شوند. سپس به کمک سونوگرافی، محلول پلاسما به محل آسیب تزریق می‌شود. مزیت این روش این است که بی‌خطر است چرا که حاوی مایعات بدن خود فرد است.

تزریق پلاسما روند بهبود طبیعی بدن را تسریع می‌کند و در موارد بسیاری مؤثر است، از جمله:

  • پارگی جزئی رباط که باعث درد مزمن شده و عملکرد ورزشی یا شغلی را مختل کرده
  • پارگی رباطی که روند بهبود بسیار کندی دارد
  • پارگی مجدد رباط
  • پارگی رباط که قبلاً تحت درمان جراحی قرار گرفته
  1. اوزون تراپی

اوزون تراپی

در اوزون تراپی از اوزون گرید پزشکی استفاده می‌شود که توسط دستگاه اوزون ساز تولید می‌شود. هدف از درمان افزایش اکسیژن بدن است. سطح اکسیژن بالاتر می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند، و از طریق بازسازی سلولی و جایگزینی یا ترمیم سلول‌های آسیب‌دیده به بهبود آسیب کمک کند. در واقع، اوزون تراپی به‌مثابه یک آنتی‌اکسیدان یا ضدالتهاب عمل می‌کند. اوزون تراپی مشروط بر آنکه توسط متخصص مجرب انجام شود، روشی بی‌خطر خواهد بود.

  1. پرولوتراپی

پرولوتراپی

پرولوتراپی یک درمان مکمل مبتنی بر تزریق برای دردهای اسکلتی-عضلانی است. در این روش حجم نسبتاً کمی از یک محلول تحریک‌کننده (معمولاً دکستروز یا قند) طی چندین جلسه درمان در محل درد در فضای مفصل تزریق می‌شود. هدف از این درمان این است که به بدن کمک کند سریع‌تر خود را ترمیم کند. طول درمان بستگی به میزان درد و آسیب دارد و بسته به توصیه پزشک ممکن است به سه تا شش جلسه نیاز باشد. پرولوتراپی روشی بی‌خطر و معمولاً بدون عارضه جانبی است و می‌تواند به‌عنوان درمان مکمل در کنار روش‌های درمانی دیگر مورد استفاده قرار گیرد.

  1. اُرتوکین تراپی

اُرتوکین تراپی

در مراحل اولیه درمان غیرجراحی پارگی رباط صلیبی ممکن است روش ارتوکین تراپی برای کاهش التهاب در ناحیه مفصل زانو تجویز شود. اُرتوکین تراپی روشی بیولوژیکی است که در آن خون بیمار استخراج شده، با کمی دستکاری به عنوان داروی ضدالتهاب مجدداً به بدن تزریق می‌شود. خون از ورید بیمار گرفته می‌شود و در دمای 37 درجه انکوبه می‌شود تا تولید پروتئین ضدالتهابی IL1-Ra را تحریک کند. این پروتئین در آزمایشگاه استخراج می‌شود و سرم به‌دست‌آمده در ناحیه درد تزریق می‌شود.

مراقبت های بعد از درمان غیرجراحی

  • بهبودی پارگی رباط صلیبی در درمان غیرجراحی فرایند آسانی نیست و به پیگیری سفت و سخت تمرین‌های فیزیوتراپی و مراقبت از زانو به مدت بسیار طولانی نیاز دارد. بیمار باید در این روند مشارکت فعال داشته باشد و تمرین‌های روزانه را برای بازیابی دامنه حرکتی و قدرت عضلات زانوی خود به طور مرتب انجام دهد.
  • طول درمان غیرجراحی پارگی رباط صلیبی متغیر است و تا حد زیادی به اهداف مورد نظر بیمار بستگی دارد. کسانی که شغل پشت‌میزنشینی دارند ظرف یک هفته می‌توانند به محل کار برگردند؛ اما کارگرانی که فعالیت فیزیکی دارند به 6 تا 8 هفته توان‌بخشی نیاز دارند.
  • ورزشکاران نمی‌توانند بلافاصله به ورزش برگردند و حتی در صورت آمادگی برای انجام حرکات ورزشی باید از حرکت‌های شدید مثل پریدن، چرخش یا تغییر جهت ناگهانی اجتناب کنند. تلاش برای فعالیت‌های سنگین‌تر قبل از کسب آمادگی لازم می‌تواند منجر به آسیب‌های تازه یا حتی بلندمدت مثل آرتروز زانو شود.
  • مصرف غذاهای مغذی برای بازسازی عضلات پس از پارگی رباط صلیبی به‌ویژه برای ورزشکاران امری ضروری است. یک رژیم غذایی متعادل باید شامل پروتئین، کربوهیدرات، میوه و سبزیجات، و همچنین مغزها، دانه‌ها و روغن‌های حاوی امگا 3 باشد. سعی کنید به‌ازای هر کیلوگرم از وزن بدن خود به میزان 1/2 تا 1/5 گرم پروتئین مصرف کنید. میزان مصرف کالری باید متناسب با نیاز فرد تعیین شود. کالری کافی می‌تواند به پیشرفت فعالیت‌های ورزشی در حین فیزیوتراپی کمک کند.

جراحی پارگی رباط صلیبی

افراد جوان‌تر یا ورزشکارانی که دچار پارگی رباط صلیبی شده‌اند، اغلب به طور مکرر با ناپایداری زانو مواجه شده و احتمال آسیب مجدد به زانو در آن‌ها بالا است؛ بنابراین توصیه بر این است که در خصوص این افراد درمان جراحی برای پارگی رباط صلیبی به کار گرفته شود.

  1. بازسازی رباط صلیبی

بازسازی رباط صلیبی

زمانی که رباط صلیبی پاره می‌شود نمی‌توان آن را دوباره به هم دوخت، و رباط باید با استفاده از گرافت یا بافت پیوندی بازسازی شود. گرافت به عنوان داربستی برای رشد رباط جدید عمل می‌کند. گرافت می‌تواند اتوگرافت (از بافت بدن خود بیمار) یا آلوگرافت (بافت اهدایی) باشد. استفاده از انواع مختلف گرافت مزایا و معایبی دارد که با توجه به سن و دامنه فعالیت بیمار باید در نظر گرفته شود.

جراحی بازسازی رباط صلیبی به روش کم‌تهاجمی آرتروسکوپی انجام می‌شود، و بیمار معمولاً در همان روز جراحی با توصیه‌های مراقبتی خاص می‌تواند مرخص شود. در روش آرتروسکوپی، جراح لوله‌ای بسیار باریک را که به یک سر آن دوربین فیلم‌برداری فیبر نوری متصل است از یک شکاف کوچک به‌اندازه یک دکمه وارد مفصل می‌کند و تصویر روی مانیتور بزرگی به نمایش در می‌آید.

بازسازی رباط صلیبی

زانو با آرتروسکوپی معاینه می‌شود و اگر آسیب‌های دیگری به جز پارگی رباط، مثل پارگی مینیسک یا آسیب‌های عضلانی وجود داشته باشند، درمان می‌شوند. اگر از تاندون کشکک به‌عنوان بافت پیوندی استفاده شود، برش کوچکی در قسمت داخلی پا زیر زانو برای برداشتن گرافت ایجاد می‌شود. هنگام مشاهده داخل مفصل از طریق آرتروسکوپ، از راهنماها برای ایجاد تونل‌های استخوانی در موقعیت دقیق استفاده می‌شود تا امکان جانمایی آناتومیک گرافت فراهم شود. سپس گرافت به داخل تونل‌های استخوانی کشیده می‌شود. برای ثابت نگه داشتن گرافت به دیواره تونل استخوانی از پیچ‌های زیست‌جذب‌پذیر استفاده می‌شود تا پایداری فوری داشته باشد و امکان بهبود پیوند استخوان فراهم شود.

  1. گرافت استخوان-تاندون-استخوان (BTB)

شامل برداشتن قطعات کوچک استخوان از کاسه زانو و ساق پا به همراه نوار باریکی از تاندون کشکک است. مزیت آن احتمال بالاتر بهبود است چرا که از استخوان برای بهبود استخوان استفاده می‌شود. معایب آن برش بزرگ در جلوی زانو، خطر شکستگی کشکک در حین عمل و درد به هنگام زانو زدن بعد از عمل است.

  1. گرافت چهار سر ران

شامل استفاده از بخشی از تاندون چهار سر ران از طریق برش‌های کوچک در جلوی زانو است. از مزایای گرافت چهار سر ران می‌توان به برش‌های کوچک‌تر زانو نسبت به روش BTB و همینطور درد کمتر در جلوی زانو بعد از عمل اشاره کرد.

  1. گرافت همسترینگ

شامل استفاده از دو تاندون همسترینگ در پشت ساق پا است. تاندون‌های همسترینگ در طول دوره بهبودی مجدداً رشد می‌کنند. مزایای این روش عبارتند از برش‌های کوچک‌تر، حذف خطر شکستگی استخوان حین عمل، درد کمتر بعد از عمل. از معایب این روش این است که میزان بهبودی کمتر قابل پیش‌بینی است چرا که از بافت نرم برای بهبود استخوان استفاده شده، و قدرت عضله همسترینگ نیز کاهش می‌یابد.

  1. گرافت اهدایی از فردی که درگذشته

مزیت این روش کاهش زمان اتاق عمل است اما در مقابل نرخ شکست آن نسبت به استفاده از گرافت بدن خود فرد، 4 برابر بیشتر است.

پزشک برای انتخاب نوع گرافت شرایط سنی و نوع فعالیت بیمار را بررسی می‌کند. معمولاً برای کودکان در حال رشد از گرافت تاندون همسترینگ یا چهار سر ران استفاده می‌شود. برای کسانی که رشد آن‌ها تکمیل شده از گرافت استخوان-تاندون-استخوان استفاده می‌شود. همچنین نوع فعالیت ورزشی نیز در انتخاب نوع گرافت تأثیرگذار است. برای مثال گرافت استخوان-تاندون-استخوان برای کسانی که ورزش‌های برخوردی مثل فوتبال انجام می‌دهند توصیه می‌شود، در حالیکه برای ورزشکارانی که ورزش‌های عمودی مثل بسکتبال انجام می‌دهند، ممکن است گرافت همسترینگ مناسب‌تر باشد.

  1. ترمیم رباط صلیبی

ترمیم رباط صلیبی روشی است که در آن جراح رباط را بخیه می‌زند، سپس سوراخ‌هایی در استخوان ران ایجاد می‌شوند تا بخیه‌ها و رباط با اتصال به استخوان محکم شوند و انتهای رباط نیز از طریق اتصال به استخوان ساق پا محکم می‌شود. جراح ممکن است از خون و سلول‌های بنیادی بیمار برای تسریع بهبودی استفاده کند. این روش بیشتر در مورد آسیب درجه 2 که پارگی رباط نسبی است انجام می‌شود. مزیت ترمیم رباط صلیبی این است که اگر موفقیت‌آمیز باشد، زانو احساس طبیعی‌تر و بهتری نسبت به عمل بازسازی دارد. بااین‌حال، اکثر جراحی‌های ترمیمی با شکست مواجه می‌شوند. علت این است که آسیب رباط صلیبی معمولاً به‌قدری شدید است که بافت‌های پیرامون آن از مینیسک گرفته تا رباط‌های جانبی نیز آسیب می‌بینند و ترمیم رباط برای تثبیت زانو کافی نیست. به همین علت جراحان برای پارگی رباط صلیبی درجه 2 نیز روش بازسازی رباط را پیشنهاد می‌کنند.

عوارض جراحی پارگی رباط صلیبی

بازسازی رباط صلیبی مثل تمام انواع جراحی‌ها می‌تواند با عوارضی همراه باشد از جمله احتمال آسیب به عصب‌ها، عفونت و سفتی زانو. بااین‌وجود، بازسازی رباط صلیبی همچنان مطمئن‌ترین روش درمان پارگی رباط صلیبی است و طبق گزارش آکادمی جراحان ارتوپد آمریکا بین 82 تا 90 درصد جراحی‌های بازسازی موفقیت‌آمیز بوده و ثبات کامل زانو را به همراه داشته‌اند.

عارضه  احتمال وقوع

– بی‌حسی دائمی در جلوی زانو نزدیک به محل برش

%100
– سفتی و کاهش حرکت زانو

%10

– ورم

%10
– احتمال اندک آسیب مجدد

%10-5

– درد کشکک زانو

%5

– تأخیر در بازیابی حرکت

%5

– عفونت سطحی

%1

– احتمال اندک آسیب به عصب‌های دیگر

%0/5

– عفونت عمیق

%0/5

– ترومبوز وریدی عمقی (ایجاد لخته خون)

%0/5

– آسیب به عروق خونی

%0/01

عوارض درمان جراحی پارگی رباط صلیبی

مراقبت‌های بعد از جراحی

  • استفاده از داروهای مسکن و یخ برای کاهش درد
  • بالا نگه داشتن پا به وسیله پتو یا بالش برای کاهش ورم
  • تمیز و خشک نگه داشتن پانسمان جراحی
  • خشک کردن محل جراحی پس از دوش گرفتن
  • استفاده از زانوبند طبی
  • استفاده از عصا برای راه رفتن
  • نوشیدن آب و مایعات کافی
  • برخورداری از یک رژیم غذایی متعادل (شامل پروتئین، کربوهیدرات، میوه و سبزیجات، مغزها و دانه‌ها، روغن‌های حاوی امگا 3)

در موارد زیر فورا با اورژانس یا پزشک تماس بگیرید:

  • پانسمان آغشته‌به‌خون شده و خونریزی قطع نمی‌شود.
  • پس از مصرف داروی مسکن درد از بین نمی‌رود.
  • در عضله ساق پا درد یا ورم دارید.
  • رنگ پا یا انگشتان پا تیره تر از حد معمول است یا موقع لمس کردن سرد است.
  • در محل برش جراحی دچار قرمزی، درد، ورم یا ترشحات زرد رنگ شده‌اید.
  • دمای بدن شما بالاتر از 38 درجه سانتی‌گراد است.

سوالات متداول

آیا ممکن است پارگی رباط صلیبی خود به خود ترمیم شود؟

خیر، در صورتی که پارگی کامل باشد این امکان وجود ندارد.

اگر پارگی رباط صلیبی درمان نشود چه اتفاقی می‌افتد؟

در صورت عدم درمان پس از چند هفته زانو دامنه حرکتی خود را به دست می‌آورد و حتی درد هم رفع می‌شود. در این حالت زانو به نظر طبیعی است اما با انجام فعالیت‌هایی مثل دویدن یا چرخیدن ناگهانی، دچار ناپایداری می‌شود و می‌تواند به مینیسک یا غضروف مفصلی آسیب برساند و باعث مشکلات بیشتر زانو شود.

اگر احساس کردم دچار پارگی رباط صلیبی شده‌ام چه باید بکنم؟

بی حرکت بمانید و پا را به وسیله بالش بالا نگه دارید، برای کاهش تورم از یخ روی محل آسیب استفاده کنید، زانو را به وسیله زانوبند یا بانداژ ثابت نگه دارید و سپس در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنید.

آیا راه رفتن با وجود پارگی رباط صلیبی امکان‌پذیر است؟

بله، پس از رفع درد و ورم اگر آسیب دیگری به زانو وارد نشده باشد، امکان راه رفتن در خط مستقیم و بالا و پایین رفتن از پله‌ها وجود دارد.

آیا امکان رانندگی با پارگی رباط صلیبی وجود دارد؟

بله، معمولاً پس از چند هفته فرد می‌تواند فعالیت‌هایی مثل دوچرخه سواری یا رانندگی را از سر بگیرد.

آیا امکان انجام فعالیت‌های ورزشی در زمان پارگی رباط صلیبی وجود دارد؟

پس از برطرف شدن درد و تورم و بازیابی دامنه حرکتی، به کمک فیزیوتراپی منظم و درمان‌های جانبی امکان بازگشت به فعالیت‌های ورزشی سبک وجود دارد اما انجام فعالیت‌های پرخطر توصیه نمی‌شود.

آیا همه پارگی‌های رباط صلیبی نیاز به جراحی دارند؟

خیر، در بسیاری موارد زانو طی درمان غیرجراحی عملکرد قابل قبولی از خود نشان می‌دهد و بیماران سنین بالاتر و کسانی که سبک زندگی کم تحرکی دارند می‌توانند با روش‌های درمان غیرتهاجمی و توان‌بخشی به زندگی عادی برگردند.

جراحی رباط صلیبی برای چه کسانی ضرورت دارد؟

توصیه می‌شود جوانان و به طور کلی کسانی که سبک زندگی فعال‌تری دارند مثل ورزشکاران، و کسانی که حیطه شغلی‌شان شامل فعالیت فیزیکی بیشتر است درمان جراحی را انتخاب کنند.

چه مدت بعد از پارگی رباط صلیبی می‌توان جراحی را انجام داد؟

زمان استانداردی وجود ندارد چون آسیب‌ها و قدرت افراد متفاوت است. اما بهتر است جراحی را تا رفع درد و ورم و بازیابی کامل دامنه حرکتی به تعویق انداخت که این ممکن است چند هفته طول بکشد.

تا چه مدت می‌توان درمان جراحی پارگی رباط صلیبی را به تأخیر انداخت؟

توصیه بر این است که حداکثر تا 5-6 ماه پس از آسیب در این مورد تصمیم‌گیری شود.

پس از درمان جراحی چه مقدار از توانایی زانو بازیابی خواهد شد؟

پس از جراحی، در صورت تعهد به انجام کامل تمرین‌های توان‌بخشی می‌توان تا 90% از عملکرد قبل از آسیب را بازیابی کرد.

چه مدت پس از جراحی می‌توان به ورزش حرفه‌ای برگشت؟

در صورت مراقبت کامل از زانو و پیگیری کامل تمرین‌های توان‌بخشی می‌توان بین 6 تا 9 ماه پس از جراحی به ورزش حرفه‌ای بازگشت.

چرا روند بهبود پس از جراحی رباط صلیبی اینقدر طولانی است؟

زانو بزرگ‌ترین مفصل بدن است و مسئولیت زیادی در حرکت نیمه پایینی بدن به عهده دارد. علاوه بر این، گردش خون در زانو کم است که روند بهبود را کند می‌کند.

آیا توان‌بخشی پس از جراحی رباط صلیبی ضرورت دارد؟

بله، توان‌بخشی پس از جراحی به دو دلیل انجام می‌شود؛ بازیابی عملکرد و قدرت زانو. بازیابی قدرت بیشتر از عملکرد طول می‌کشد و نیاز به برنامه کامل توان‌بخشی گام به گام دارد.

آیا پارگی جزئی رباط صلیبی (آسیب درجه 2) نیاز به جراحی دارد؟

لزوماً خیر. پارگی جزئی می‌تواند با درمان غیرجراحی بهبود پیدا کند اما خطر بالقوه پارگی کامل رباط در صورت انجام حرکات ورزشی پرخطر همچنان وجود دارد.

آیا احتمال پارگی مجدد رباط صلیبی پس از درمان جراحی وجود دارد؟

بله، احتمال پارگی مجدد رباط صلیبی ظرف 24 ماه اول پس از جراحی 6 برابر بیشتر از یک فرد سالم است.

آیا ممکن است جراحی رباط صلیبی ناموفق باشد؟

بله، با وجود اینکه درصد موفقیت درمان جراحی رباط صلیبی بالا است، اما حدود 10 درصد از جراحی‌ها با شکست مواجه می‌شود (منبع).

آیا می‌توان از پارگی رباط صلیبی جلوگیری کرد؟

با انجام تمرین‌های تقویت کننده پا به خصوص عضلات همسترینگ، و یادگیری تکنیک‌های صحیح پرش، فرود آمدن از پرش و چرخش در فعالیت‌های ورزشی، میتوان احتمال پارگی رباط صلیبی را کاهش داد.

برای کودکان و نوجوانانی که دچار پارگی رباط صلیبی شده‌اند چه درمانی توصیه می‌شود؟

درمان جراحی بازسازی برای نوجوانان از 14-15 سالگی مانعی ندارد، اما در کودکانی که هنوز رشد اسکلتی آنها کامل نشده توصیه بر این است که درمان جراحی تا بلوغ کامل به تعویق بیفتد، چرا که ممکن است سبب ناهنجاری‌های اسکلتی در حین رشد شود.

آیا زنان بیشتر در معرض پارگی رباط صلیبی هستند؟

بله، مطالعات نشان داده است زنان 2 تا 7 برابر بیشتر از مردانی که در ورزش‌های مشابه شرکت می‌کنند، در معرض پارگی رباط صلیبی هستند.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
Call Now Buttonمشاوره رایگان